22 procent av svenskarna anser att möten är bortslösad tid

Över en femtedel av svenskarna anser att möten är slöseri med tid. Endast 20 procent skulle beskriva sina möten på jobbet som inspirerande. Det visar en undersökning från Sharp.

Undersökningen är genomförd av brittiska Research Now bland kontorsanställda i Sverige, Storbritannien, Spanien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna.

Svenskarna spenderar fem timmar i möten varje vecka
De flesta av oss (88 procent) tillbringar upp till fem timmar i veckan i möten, ofta är det dock bortkastat tid. En femtedel anser att möten är tråkiga och 23 procent anser de är för långa.

15 procent somnar under möten
40 procent av svenskarna har sett sina kollegor somna under möten och 15 procent erkänner att de själva har somnat, vilket är den högsta siffran bland de länder som ingår i undersökningen. I Nederländerna ligger motsvarande siffra på 5 procent.

Över en tiondel (13 procent) av svenskarna har hittat på en anledning att lämna ett möte, även här är det den högsta siffran bland de tillfrågade i Europa.

För fler siffror och grafik, se bifogad infograf.

För vidare information

Om Sharp Visual Solutions
Som utvecklare och världsledande producent av skärmteknik erbjuder Sharp ett brett sortiment av skärmar och displaylösningar för alla typer av professionellt bruk. Skärmstorlekar upp till 90" med hög ljusstyrka och enastående bildkvalitet samt låg elförbrukning och 24/7-användning finns idag tillgängliga. Vissa modeller har dessutom avancerade funktioner som video-wall-capability, interaktivitet, och ultrahög upplösning. Sharps produkter hjälper dig att kommunicera, samarbeta och att sprida information. Därför är Sharp den perfekta lösningen för varje professionellt visningsbehov. För vidare information, besök www.sharp.se.