Bekvämt, onyttigt och i sällskap: Så vill vi ha våra hemmakvällar

Den perfekta kvällen framför tv:n spenderar vi i bekväma kläder tillsammans med vår partner (eller husdjur) och med ljuset dimmat. När tv:n är på struntar vi i att vara nyttiga och äter gärna pizza och chips och tar en öl. Det visar en ny undersökning från Sharp som tagit reda på hur vi vill ha våra tv-kvällar.

När julen närmar sig och mörkret kommer allt tidigare på dagen kurar vi gärna upp oss framför tv:n för klassiskt fredagsmys. Sharp har frågat över 4000 personer i England, Frankrike, Tyskland och Spanien hur de vill ha sina hemmakvällar.

– Här i Sverige är det mörkt och ruggigt en stor del av året, och kvällarna tillsammans framför tv:n är nästan vår tids lägereldar. Man samlas och umgås och laddar batterierna, och då vill man ha det så mysigt som möjligt. Visst blir det lite onyttigt ibland, men jag tror att det vägs upp av välbefinnandet som en riktigt bra hemmakväll ger, säger Birgitta Olsson, PR-chef på Sharp Electronics (Nordic) AB.

Tillsammans framför tv:n – men inte alltid
Undersökningen visar att 59 procent av européerna vill tillbringa tv-kvällen tillsammans med en partner. Samtidigt föredrar 15 procent av kvinnorna hellre husdjur som sällskap.

25 procent av de tillfrågade kvinnorna vill fredagsmysa med familjen, jämfört med bara 20 procent av männen. Av gifta personer eller samboende föredrar 13 procent att titta på tv på egen hand.

Pizza och öl i topp – i alla fall när partnern är borta
Trots rådande hälsotrend är det fortfarande pizza (33 procent) och chips (29 procent) som står högst på listan över vad vi vill äta framför tv:n. Nötter och frukt kommer först på tredje och fjärde plats med 26 respektive 25 procent. Vi blir dock mer hälsosamma när vi flyttar ihop med någon. 53 procent av de som lever ensamma har pizzan som favoritmat, men för dem som bor med en partner är motsvarande siffra bara 29 procent.

När det gäller dryck till hemmakvällen föredrar 31 procent att dricka öl, tätt följt av vatten (29 procent) och vin (28 procent). Kvinnor är mer hälsomedvetna och dricker helst vatten (32 procent), till skillnad från män som hellre dricker öl (43 procent).

Bekväma kläder (eller underkläder) och belysningen dimmad
62 procent av de tillfrågade vill ha bekväma kläder eller pyjamas (33 procent) när de myser i tv-soffan. 23 procent av männen byter inte om alls inför hemmakvällen, jämfört med bara 11 procent av kvinnorna. Sex procent slår sig helst ner i soffan i underkläderna (nio procent om man är samboende!), medan två procent inte vill ha några kläder alls. Av fransmännen föredrar tre procent att sitta nakna vid tv:n.

När det gäller belysning är det ganska klart vad vi föredrar – 49 procent vill ha ljuset dimmat när man tittar på ett tv-program. Om man ser på film vill 31 procent ha det helt nedsläckt.

För vidare information
Birgitta Olsson, PR-chef, Sharp Electronics (Nordic) AB, 46 70 644 43 66, birgitta.olsson@sharp.eu

Om Sharp LCD TV
Som världsledande pionjär inom LCD och digital teknik fortsätter Sharp att utveckla audiovisuella produkter som sätter konsumenten i centrum. /This is Why Sharp är AQUOS Europas ledande varumärke inom storbilds-tv och LCD, samtidigt som vår Quattronteknik levererar mer än en miljard färger för den ultimata tittarupplevelsen. För ytterligare information, gå in på www.sharp.se.