Fler färger och större djup - upplev en detaljrikedom bortom Full HD

I maj släpper Sharp sin nya Quattron Pro-serie med 2,5 gånger högre upplösning än vanliga full HD-skärmar. Den nya tekniken återger mer än en miljard fler färgnyanser, vilket innebär högre detaljrikedom än full HD.

Oavsett om det gäller actionfilmer, sportevenemang eller dokumentärer ger den nya Quattron Pro (UQ10) mer detaljrikedom och större djup än full HD.

Utöver den normalt röda, gröna och blå subpixeln har Quattron Pro-modellen en extra gul pixel som gör färgerna naturligare och bilden mer färgstark. Den intelligenta tekniken gör UQ10-serien framtidssäker, eftersom den för närvarande är marknadens enda full HD-tv som kan återge ultra HD-innehåll (4K).

Tv-apparaterna är gedigna och tillverkade av kvalitetsmaterial, som perfekt smälter in i våra hem tack vare en elegant design och en tunn, lätt aluminiumram.

Modellen finns tillgänglig i storlekarna 60, 70 och 80 tum, vilket gör även de minsta detaljerna i bilden synliga och knivskarpa. I viloläge kan tv:n bli en fotoram och denna funktion är miljövänlig eftersom endast 30–40 W energi förbrukas (motsvarande en liten glödlampa).

Sharps Quattron Pro-modeller har ett brett utbud av anslutningsmöjligheter med tillgång till Aquos Net+, Sharps smart-tv-portal med bättre bildkvalitet än full HD. Från våren 2014 finns ett brett urval av video-on-demand-tjänster, som till exempel Netflix och en mängd kostnadsfria tv-kanaler från hela världen tillgängliga via Aquos Net+.

Quattron Pro finns i handeln från maj 2014.

Specifikationer
  • UQ10-modellerna har 2,5 gånger fler subpixlar än vanlig full HD.
  • Quattron Pros intelligenta uppskalningsteknik återger bilden med en upplösning upp till 4K.
  • Marknadens enda full HD-tv som idag kan visa Ultra HD-material (4K) i Ultra HD-upplösning via HDMI.
  • Quattron-fyrfärgsteknik (RGBY) lägger till en gul subpixel till den vanliga RGB-pixeln.
  • Testad och godkänd av THX Ltd. för THX Display-certifiering.
  • Komplett anslutningsutbud gör att tv:n enkelt kan integreras med mobil och smart utrustning.
  • Med Miracast kan bilden enkelt speglas från en smartphone eller surfplatta till den stora tv-skärmen.
  • Smartphone eller surfplatta kan användas som fjärrkontroll.
  • Netflix nås snabbt och enkelt med egen knapp på fjärrkontrollen.
  • Tack vare Quattron-tekniken är tv:n extremt energisnål, och alla storlekarna har miljömärkning A+.

Rekommenderade ca-priser:
LC-60UQ10EN 22.000 kr
LC-70UQ10EN 32.000 kr
LC-80UQ10EN 65.000 kr

Birgitta Olsson, Marknadschef, Sharp Electronics (Nordic) AB, +46 70 644 43 66,
birgitta.olsson@sharp.eu
Per-Martin Öhman, Produktchef, Sharp Electronics (Nordic) AB, +46 70 513 05 14, permartin.ohman@sharp.eu

Om Sharp LCD TV
Som världsledande pionjär inom LCD och digital teknik fortsätter Sharp att utveckla audiovisuella produkter som sätter konsumenten i centrum. Därför är Sharp AQUOS Europas ledande varumärke inom storbild och LCD, samtidigt som vår Quattronteknik levererar mer än en miljard färger för den ultimata tittarupplevelsen. För ytterligare information, gå in på www.sharp.se.