Sharp lanserar elsnåla tv:n LE857E med knivskarp bild som styrs av mobiltelefonen

Sharp lanserar en ny serie smart-tv med knivskarp bild, stilren design och innovativa funktioner. Sharps mobilappar ersätter inte bara fjärrkontrollen utan låter dig även streama fotografier, musik och video direkt från telefonen till 60, 70 eller 80 tums HD-skärmen. Ny teknik utvecklad av Sharp ger bästa bildkvaliteten någonsin och är samtidigt energisnål. Funktionen ”wallpaper mode” förvandlar tv:n till ett konstverk när du inte tittar.

Serien LE857E är Sharps nya flaggskepp i kategorin AQUOS LED, med överlägset bästa bildkvalitet och färgåtergivning tack vare 800 Hz Active motion och tredje generationens Quattron 3D teknologi som både är utvecklad och producerad av Sharp.

– Vi var först med en tv på 80 tum, nu vill vi förstärka utbudet på 60 tum och uppåt. Vare sig du vill uppleva stadiumkänsla eller skapa biostämning hemma kommer den här tv:n ge dig en känsla av att du befinner dig där det händer, på första parkett. Dessutom gör den slimmade 15 mm aluminiumramen att den är väldigt tjusig att ha på väggen, säger Per-Martin Öhman, nordisk produktchef på Sharp.

Minskad elförbrukning
En standardskärm har tre färgpixlar (röd, blå och grön) men med Quattrontekniken introducerar Sharp en fjärde (gul) färgpixel vilket ger bättre bildskärpa, jämnare färgövergångar och klarare bild. Tillägget av den gula färgpixeln medför dessutom en effektivisering av skärmens LED-ljus vilket innebär en avsevärt minskad elförbrukning. Samtliga modeller har Energiklass A+.

Styr tv:n med mobilen
Med inbyggda AQUOS NET+ browsern är internet, sociala medier, appar, video on demand och så vidare bara några klick bort och i och med Sharps AQUOS Remote Lite app kan du äntligen skrota fjärrkontrollen till förmån för din smartphone. Med ett klick eller ett svep byter du kanal, justerar volymen, pausar, spolar, spelar in och mer. Via din internetkoppling går det att streama fotografier, musik och video direkt till din tv i full HD-kvalitet.

Tv:n som tavla när du inte tittar
Med ”wallpaper mode” kan du även i stand-by läge utnyttja tv:n som konstverk eller fotoram. Motivet väljer du själv och ljusstyrkan är låg vilket inte bara ger motivet ett realistiskt utseende men också drar minimalt med el. Välj till webkamera för Skypesamtal via tv:n eller aktiva 3D-glasögon för att uppleva 3D-film hemma.

LE857E kommer finnas i handeln månadsskiftet maj-juni, med följande rekommenderade cirkapriser

60 tum: 30 000 kronor, 70 tum: 45 000 kronor, 80 tum: 75 000 kronor.

Högupplösta bilder: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sharp/image/list

Per-Martin Öhman, nordisk produktchef på Sharp Electronics Nordic, 070 513 0514
Birgitta Olsson, PR-chef Sharp Electronics Nordic, 070 644 4366
Birgitta.Olsson@sharp.eu

Sharp Electronics (Europe) Ltd, med huvudkontor i London, är det europeiska dotterbolaget till japanska Sharp Corporation, världsledande innovatör och tillverkare av audiovisuell utrustning, kommunikations-, miljö- informations- och medicintekniska produkter.  Företaget sysselsätter 4 200 personer på 26 platser i Europa med en omsättning på 3 488 963 000 dollar för räkenskapsåret 2011-2012. För mer information: www.sharp.eu.