Sharp och Glenn Hysén korar EMs bästa uppladdningslåtar

Inför sommarens Dam-EM i fotboll i Sverige anordnade elektroniktillverkaren Sharp tillsammans med Magasinet Match en tävling för att utse bästa uppladdningsmusiken inför en match. Nu har juryn med Glenn Hysén i spetsen utsett vinnarbidraget.

- Det är precis det här jag vill ha innan jag ska gå ut och kriga. Den börjar rätt lugnt, men byggs upp snabbare än många andra techno-låtar. Och när den exploderar går jag igång så in i helvete, var Hyséns motivering till det vinnande bidraget Sandstorm av finländska producenten och DJ’n Darude.

Vinnare Wictor Fors, som nominerade låten, belönas med en Sharp Boombox GX-M10H, en bärbar musikmaskin med retro-design, kraftfullt bastryck och ljuseffekter i bashögtalare.

- Musiken spelar en viktig roll både före och efter matcherna och har stor betydelse för lagandan. Boomboxen är ju dessutom perfekt när man laddar upp inför en match, både för spelarna och för fansen, säger Birgitta Olsson, nordisk pr-chef på Sharp som är sponsor för Dam-EM i fotboll i år liksom för Herr-EM förra året.

Ytterligare 14 låtar lyftes fram av juryn, däribland Lose yourself med Eminem, Metallicas Enter Sandman och Cobrastyle av Teddybears Stockholm, samt Eric Saades Winning Ground trots att ingen nominerat den.

- Som officiell EM-låt är den ändå given på spellistan. En arena-låt som sätter sig i huvudet och är enkel att sjunga med i, löd juryns motivering.

Hela listan

1. Darude – Sandstorm

2. Eminem – Lose Yourself

3. will.i.am feat. Britney Spears – Scream & Shout

4. Metallica – Enter Sandman

5. Survivor – Eye of the Tiger

6. Avicii – Levels

7. will.i.am feat. Justin Bieber – #thatPOWER

8. Swedish House Mafia – Greyhound

9. Nickleback – Burn It to the Ground

10. The Script fest. will.i.am – Hall of fame

11. Iron Maiden – Run to the Hills

12. E-type – Campione

13. Enur – Calabria 2008

14. Teddybears Stockholm – Cobrastyle

15. (Extraspår) Eric Saade – Winning Ground

Den fullständiga listan med juryns motiveringar hittar du på magasinet Matchs Facebooksida men du kan också lyssna på alla uppladdningslåtarna på Spotify.

Birgitta Olsson, PR-chef, Sharp, 070-644 4366, birgitta.olsson@sharp.eu

Sharp Electronics (Europe) Ltd, med huvudkontor i London, är det europeiska dotterbolaget till japanska Sharp Corporation, världsledande innovatör och tillverkare av audiovisuell utrustning, kommunikations-, miljö- informations- och medicintekniska produkter. Företaget sysselsätter 4 200 personer på 26 platser i Europa med en omsättning på 3 488 963 000 dollar för räkenskapsåret 2011-2012. För mer information: www.sharp.eu.

Citat

Det är precis det här jag vill ha innan jag ska gå ut och kriga. Den börjar rätt lugnt, men byggs upp snabbare än många andra techno-låtar. Och när den exploderar går jag igång så in i helvete.
Glenn Hysén