Sharp vinner EISA Award för European TV Innovation 2010-2011

​Medlemmarna i den europeiska juryn har röstat och enats om att Sharp är vinnaren av EISA i kategorin TV Innovation 2010-2011 för Quattron RGBY Technology. Den prisbelönade tekniken används i alla modeller av LE800E-serien som redan finns ute i butik och LE900-serien som lanseras under hösten. I LE925E-serien kombineras Quattron med 3D och ger maximal ljusstyrka, superba tredimensionella bilder och till och med lägre energiförbrukning

Citat ur juryns motivering:
”Varje litet tekniskt framsteg ger ingenjörerna möjlighet att hitta ännu bättre lösningar för högre bildkvalitet i den snabbt växande LCD-TV-marknaden. Till skillnad från paneler med standard-LCD introducerar Sharp nu en extra gul pixel till de tre primära färgerna röd, grön och blå. Sharp kallar tekniken Quattron och under tester har det visat sig att bildens lyster synbart ökar på grund av den utökade färgrymden. Speciellt nyanser som mässing, guld och andra svåra färger visas mer intensiva. Quattrontekniken hjälper också till att minska energiförbrukningen då det behövs mindre ström för att uppnå önskad ljusstyrka.”

- Roligt med erkännande från EISA, för med Quattron har Sharp tagit ett stort steg framåt i utvecklingen och även lyckats förena energieffektivitet och elegant design, säger Per-Martin Öhman, produktchef på Sharp Electronics (Nordic) AB. Priset från oberoende experter ger en utmärkt guide för kvalitetsmedvetna konsumenter och vår line-up sätter standarden för framtiden när det gäller bildkvalitet och enastående miljöegenskaper.

På årets IFA-mässa i Berlin i början av september presenterar Sharp mer än 30 nya LCD-TV-modeller med den prisbelönta Quattrontekniken och en serie med 3D-teknik.

Juryn i EISA (European Imaging and Sound Association) består av 50 redaktörer från ledande hemelektroniktidningar i Europa. Varje år röstar de på produkter i kategorierna ljud, video, hemmabio och fotografi.

För mer info kontakta:
permartin.ohman@sharp.eu, tel 070-513 05 14

För bilder kontakta:
birgitta.olsson@sharp.eu, tel 08-634 36 74

Sharp har varit verksamma sedan 1912 och har över 53 700 anställda i 32 länder med en omsättning på cirka 220 miljarder kronor (2009). Sharp var först med att lansera mikrovågsugn, färg-TV och LCD-teknik. Sharp Electronics (Nordic) AB har sedan 1979 huvudkontor i Stockholm. Företagets affärsområden är Ljud & Bild, AV-produkter, Digital Print och Hushållsprodukter. www.sharp.se