Sharps nya molntjänst gör det enklare att samarbeta online

Idag lanserar Sharp Cloud Portal Office – en tjänst som gör det enkelt att dela och jobba med information och dokument via kontorsskrivaren, smartphone, datorn och surfplattan. Cloud Portal Office är utvecklad för företag med en rörlig eller uppdelad arbetsstyrka som vill underlätta för sina anställda och kunder att arbeta och samarbeta online.

Syftet med Cloud Portal Office är att göra det enkelt att snabbt lagra, dela och jobba med information, oavsett var man befinner sig. Genom tjänsten kan användaren på ett säkert sätt spara, komma åt, arbeta i och skriva ut dokument i samarbete med kollegor och kunder. Användaren har tillgång till Cloud Portal Office via många olika hårdvaror - dator, smartphone och surfplatta samt Sharps multifunktionssystem och interaktiva whiteboards.

– I samband med att vi utvecklade Cloud Portal Office tittade vi på andra liknande tjänster, och kom fram till att det saknas en lösning som överbryggar gapet mellan kreativitet, tillgänglighet och produktivitet. Vår molntjänst skiljer sig från andra genom att ge åtkomst till informationen via en mängd olika hårdvaror. Cloud Portal Office kopplar samman människor i företaget med informationen de behöver i en skalbar, säker och flexibel lösning. Tjänsten är intuitiv, och om du kan surfa på nätet kan du använda Cloud Portal Office, säger Daniel Johansson, Produktchef Software & Solutions på Sharp Electronics (Nordic) AB.

Flexibel och kostnadseffektiv för företag
Cloud Portal Office är lätt att komma igång med och använda. Tjänsten passar särskilt företag med skalbara arbetsstyrkor som vill kunna lägga till eller ta bort användare allt eftersom antalet medarbetare varierar och nya projekt tillkommer. Det går dessutom snabbt att lägga till kunder och andra externa samarbetsparter som tillfälligt behöver tillgång till dokument och information.

Cloud Portal Office kräver inga direkta investeringar i företagets IT-infrastruktur, vilket gör den både billigare och enklare än till exempel en FTP-sajt eller en VPN-tunnel.

Fokus på säkerhet och trygghet
För att maximera säkerheten arbetar Sharp genomgående med marknadsledande partners för lagring av information och användaruppgifter. All data förvaras i Europa i Amazon Web Services och Fujitsu Cloud Services högsäkerhetsanläggningar. Datan skyddas av åtkomstkontroller, brandväggar och kryptering.

Användaren kommer åt Cloud Portal Office via inloggningsportalen Sharp Cloud Portal. Inloggningsportalen kontrolleras av företagets IT-avdelning, vilket ytterligare förbättrar säkerheten. När en anställd slutar eller får en annan roll kan IT-avdelningen snabbt ändra behörighet, lägga till/avsluta prenumerationer på tjänsten eller utöka lagringsutrymmet – allt via en och samma webbsida.

Skriv ut från alla Sharps multifunktionssystem
Cloud Portal Office har en användarbaserad prenumerationsmodell, vilket innebär att företaget betalar per användare istället för per multifunktionssystem. Detta innebär att användaren kan spara och skriva ut sina dokument från alla molnförberedda system från Sharp. Cloud Portal Office är standard på många av Sharps nya multifunktionssystem.

Så använder man Cloud Portal Office i praktiken
Exempel: En designbyrå med många anställda som jobbar hemifrån behöver kunna dela ett stort antal tunga filer. Kollegor och kunder måste kunna skicka skisser, modeller och grafik mellan sig, och avtal ska på ett säkert sätt kunna delas med företagets ekonomiavdelning.

Med Sharps Cloud Portal Office laddar byråns designer ner projektledarens uppdragsbeskrivning direkt till sin laptop hemma. Strax därefter laddar designern upp en skiss som kunden har frågat efter och nu kommer åt via en säker inloggning. Inför mötet med kunden passar projektledaren på att via kontorets multifunktionssystem hämta ner och skriva ut kontraktet och fakturan.

För mer information om Sharp Cloud Portal Office, besök www.sharp.se.

För vidare information
Daniel Johansson, Produktchef Software & Solutions, Sharp Electronics (Nordic) AB, +46 73 052 37 00, daniel.johansson@sharp.eu

Om Sharp Dokument
Sharp erbjuder kraftfulla och prisbelönade dokumentsystem som ger snabbare och effektivare arbetsmetoder och gör alla på arbetsplatsen mer produktiva. Sharp har allt från utrymmessnåla skrivare och kopiatorer i svartvitt och färg till mångsidiga höghastighets- och multifunktionssystem. Sharp Open Systems Architecture (OSA) förvandlar multifunktionssystem till kraftfulla informationsportaler integrerade med molnet och affärsapplikationer. Sharp Optimized Services hjälper företag att uppnå ökad kontroll, effektivitet och produktivitet. Sharp Cloud Portal Office är en molntjänst som gör det enkelt att dela dokument och information och samarbeta online. /This is Why Sharp är den perfekta lösningen för varje arbetsplats. För mer information, besök www.sharp.se.