Världens största LED-tv, nittiotummaren, når Sverige i juni

Sharp meddelar att världens största LED-tv på otroliga 90-tum, LC-90LE757E, nu är tillgänglig i svenska butiker. AQUOS 3D LED-tv, med en höjd på 1,2 meter, är den tv:n för dig som söker en tittarupplevelse som påminner om virtuell verklighet. Med den senaste generationens X-gen 3D-panel, utvecklad och tillverkad av Sharp, är LC-90LE757E inte bara världsledande i storlek utan också i bildkvalitet.

– Detta är modellen för dem som vill ha den största tv:n utan att behöva göra avkall på bildkvaliteten. Vår 90-tums-LED-tv överträffar allt som konsumenterna har upplevt med LED-tv hittills och ger en otrolig tittarupplevelse, så uppslukande att det känns som om du är en del av handlingen, säger Per-Martin Öhman, nordisk produktchef på Sharp Electronics Nordic.

– Trots sin imponerande storlek är LC-90LE757E både snyggt designad, lätt och tunn. Du kan sitta så nära som 3,5 meter och uppleva en explosion av färger från skärmen, med knivskarp återgivning av detaljer, nästan större än i riktiga livet.

Tack vare Sharps X-gen 3D-panel och en snabb bildprocessor levererar flaggskeppet i Sharps AQUOS storbildssortiment, LC-90LE757E, en oöverträffad bildkvalitet i 1080p HD-upplösning. Sharps Active Motion 200Hz-teknik och aktiv 3D i full HD ger filmälskare och idrottsintresserade fantastiskt väldefinierade rörliga bilder.

Givetvis är LC-L90LE757E ansluten till allt innehåll du kan önska via AQUOS NET+ webbläsare som låter dig surfa på nätet, integrerar sömlöst med smarta mobila enheter, ger dig tillgång till premium VoD-innehåll och är Skype-klar. Med Sharps nya AQUOS Remote Lite app för både iOS och Android, förvandlas användarens mobil till en fullt fungerande fjärrkontroll.

Tv:n har en inbyggd trippel HD-tuner (DVB-T2/DVB-C/DVB-S2) och en mediespelare som enkelt spelar upp de flesta foto-, video- och musikformat från USB eller direkt från ditt hemmanätverk.

Trots en längd på hela 2 meter gör den eleganta, slimmade designen, med tunn ram och svart borstad aluminiumfinish att tv:n ändå har snygg profil. Med en vikt på 64 kg (utan stativ) och mindre än 12 cm djup kan den lätt monteras på en vägg. Den direkta LED-bakgrundsbelysningen gör denna jätte-tv så energieffektiv att den märkts med europeiska energimärkningen A++.

Ytterligare funktioner inkluderar Wallpaper-läge som förvandlar tv:n till ett konstverk eller fotoram i standby-läge. Bilden visas med låg ljusstyrka, så det är som att titta på en riktig tavla, som passar in i stilen i rummet, drar mycket lite energi och kan dessutom ställas in med en timer.

AQUOS LC-90LE757E finns nu i handeln med ett rekommenderat pris på SEK 130 000 kronor.

Birgitta Olsson, marknadschef, Sharp, 08-6343674,
birgitta.olsson@sharp.eu
Per-Martin Öhman, nordisk produktchef på Sharp Electronics (Nordic) AB, 070 513 0514, permartin.ohman@sharp.eu

Sharp Electronics (Europe) Ltd, med huvudkontor i London, är det europeiska dotterbolaget till japanska Sharp Corporation, världsledande innovatör och tillverkare av audiovisuell utrustning, kommunikations-, miljö- informations- och medicintekniska produkter. Företaget sysselsätter 4 200 personer på 26 platser i Europa med en omsättning på 3 488 963 000 dollar för räkenskapsåret 2011-2012. För mer information: www.sharp.eu.