Vinnare i Sharps uppfinnartävling blev den interaktiva skärbrädan

Sharp meddelar att vinnaren i tävlingen om att få ett betalt sommarjobb på Sharps framtidslabb i Oxford vanns av Siobhán Andrews, som konstruerat ett interaktivt skärbrädekoncept – Chop-Syc. En skärbräda gjord av en pekskärm. Via Chop-Syc kan du kolla internet efter recept och idéer medan du lagar mat. Siobháns idé har givit henne ett sommarjobb bland några av Europas ledande innovatörer på Sharps framtidslaboratorium i Oxford.

Siobháns idé slog ut 70 andra idéer i Sharps tävling #GetItDownOnPaper, där studenter ombads komma med lösningar på vardagliga problem. Idén bakom Chop-Syc kom av svårigheten att hantera receptböcker och internetsökningar om mat samtidigt som händerna är fyllda med mat.

Siobhán, som studerar på sitt avslutande år på Sustainable Product Design vid Falmouth University, förklarar, “I grunden är det en skärm bakom en skärbräda som är interaktiv. Du använder den som en vanlig skärbräda men kopplar också upp dig mot internetsajter där du kan laga bra mat och även räkna ut portionsstorlekar.”

Skärmen är gjord av härdat reptåligt glas som kan placeras på en laddningsbar matta vilket eliminerar behovet av sladdar eller batterier. Runt ramen finns en kant på 2 mm för att förhindra spill samtidigt som den är svagt sluttande och avsmalnande för att förenkla överförning av mat från skärbrädan till en gryta eller stekpanna.

“Vi var imponerade av antalet och bredden på de innovativa bidragen. Det fanns allt möjligt från den elektroniska skärbrädan till ett biomimetikbaserat sophanteringssystem och en välgörenhetsapp”, sager Ian Thompson, vd för Sharp Laboratories of Europe.

“De sex timmar det tog att välja ut vinnaren stimulerade oss till en livlig debatt och det födde ett antal nya idéer. Jag ser verkliga fram emot att välkomna Siobhán till labbet och se henne bidra med nya idéer och nya infallsvinklar.”

Sharp Laboratories arbetar med att ta fram och utveckla banbrytande innovationer som ska hjälpa till med att lösa människors vardagsproblem. Exempel på detta är “lab in the palm of your hand”, en banbrytande applikation för snabba blodtest.

Sharp arbetar kontinuerligt med att utveckla idéer för framtiden och Sharps forskare är så imponerade att Chop-Syc mycket väl kan bli en kommersiell produkt.

Mer information om Chop-Syc och andra idéer som nådde finalen finns på: http://www.humansinvent.com.

Birgitta Olsson, PR-chef, Sharp, 08-6343674, birgitta.olsson@sharp.eu

Sharp Electronics (Europe) Ltd, med huvudkontor i London, är det europeiska dotterbolaget till japanska Sharp Corporation, världsledande innovatör och tillverkare av audiovisuell utrustning, kommunikations-, miljö- informations- och medicintekniska produkter. Företaget sysselsätter 4 200 personer på 26 platser i Europa med en omsättning på 3 488 963 000 dollar för räkenskapsåret 2011-2012. För mer information: www.sharp.eu.