• Shell/

SHELL FIRAR 60-ÅRIGT SAMARBETE MED FERRARI I VÄRLDSOMFATTANDE FERRARI RELAY TOUR

Report this content

I samband med att Ferrari firar 60-års jubileum genom en global stafett, där mer än
10 000 Ferrari-ägare kör genom 44 länder, firar Shell 60-år av passionerat samarbete med Ferrari och deltar i den globala stafetten som officiell bränslesponsor med Shell V-Power, för att ge deltagarna optimal bränsleprestanda.

Stafetten, som startade i Abu Dhabi den 28 januari kör över fem kontinenter innan den avslutas den 23 juni 2007 i Maranello, Italien, Ferraris hemort. Mellan 2-4 maj kommer stafetten till Sverige, och ett hundratal svenska Ferrari-ägare förväntas delta med sina bilar. Stafetten kör genom Stockholm 2 maj, och en presslunch kommer att genomföras på Slottsbacken klockan 13.30. Kortegen åker ner mot Malmö dagen efter och befinner sig fredagen 4 maj i Malmö stad. Samma dag lämnas stafetten över till danskarna på Öresundsbron.

Shell V-Power har utvecklats tillsammans med Ferrari

Avgörande för utvecklingen av Shell V-Power har varit det långsiktiga tekniska samarbetet mellan Shell och Ferrari på Grand Prix-tävlingarna världen runt. Vid varje tävling har Shells forskare arbetat i ett "Track Lab", ett unikt mobilt laboratorium. I det har bränslen analyserats och testats under krävande omständigheter. Utvecklingsarbetet på tävlingsbanorna används i Shells utvecklingsprogram för bränslen som kommer till nytta för vanliga bilförare.

-Vi är väldigt stolta att Shell V-Power är Ferrari Relay Tours officiella bränsle - ett bevis på 60 års passionerat samarbete med Ferrari och en nyckelfaktor i vårt ständiga arbete med att ta fram bränslen som ger miljoner bilförare varje dag en bättre upplevelse i förarsätet, kommenterar Carl Georgsson, vd för svenska Shell.

Shell V-Power innehåller bland annat en friktionsmodifierande teknologi (FMT), samma som används av Ferrari i Formel 1-loppen, som formulerats för att låta motorns delar arbeta smidigt, förbättra accelerationen och ge bättre körbarhet. Shell V-Power har också kraftfulla rengörande egenskaper som utvecklats för att förbättra motors respons genom att avlägsna beläggningar och öka förbränningsgraden.
- Sverige är en större marknad för Ferrari än vad man kanske tror och de lokala entusiasterna som kommer att delta i stafetten här är många, säger Filip Larsson, vd för Autoropa, Sveriges enda auktoriserade återförsäljare av Ferrari och Masserati.

Håll utkik efter Ferraristafetten vid lokala Shellstationer

På varje delsträcka av stafetten stannar bilarna, där det är möjligt, vid Shells stationer för att fylla sina tankar med V-Power.

- På Shells station i Herrbeta utanför Linköping kommer vi att ha ett pitstop den 3 maj, i samband med stafetten. Förutom alla Ferrari-ägare som deltar i stafetten kommer alla vanliga bilister som tankar hos oss att få känna på samma service som Ferraris racingbilar får på banan, säger Fredric Lindman, områdeschef Östergötland, Svenska Shell.

För mer information:
Martin von Arronet, Informationschef AB Svenska Shell, 070-3288304 martin.vonarronet@shell.com

TILL REDAKTÖREN:
Royal Dutch Shell plc
Royal Dutch Shell plc är inkorporerat i England och Wales, har sitt huvudkontor i Haag och är noterat på börserna i London, Amsterdam och New York. Shellföretag arbetar i över 145 länder med verksamheter som inkluderar utvinning och produktion av olja och gas, produktion och marknadsföring av flytande naturgas och syntetisk diesel; tillverkning, marknadsföring och transporter av oljeprodukter och kemikalier samt förnybara energiprojekt inklusive vind- och solkraft. För ytterligare information, besök http://www.shell.com