ShineReveille International expanderar och byter namn till Shine International

Report this content

Chris Grant kommer att leda den internationella försäljningsverksamheten för Shine Group

ShineReveille International, försäljnings- och distributionsbolaget inom Shine Group, byter namn till Shine International. Namnbytet är del av en global expansion där ShineReveille International och Metronome Film & Televisions internationella försäljningsorganisation, Friday TV, slås samman till ett affärsområde, Shine International, samtidigt som flera nyckelpersoner befordras. Som ett led i omorganisationen kommer ShineReveille Internationals Senior Vice President, John Pollak, att bli Executive Vice President för Shine International. Matt Vassallo blir Vice President för Shine International, med ansvar för Latinamerika, och kommer att arbeta nära Chris Grant och John Pollack för att leda försäljningen av format till köpare i USA. Den del av Friday TV som utvecklar kreativa format kommer att fortsätta att vara ett självständigt bolag, och den nya organisationen möjliggör ytterligare fokus på utveckling. Metronome Film & Televisions försäljningschef Estelle Bodén tillträder som VD för Friday TV. ”Jag ser fram emot att driva Friday TV med fokus på att utveckla kreativa och innovativa format”, säger Estelle Bodén, VD för Friday TV. ”Samtidigt kommer vi att arbeta nära Shine International för att stödja distributionen av alla format från Metronomekoncernen.” Shine International kommer att fortsätta att hantera distribution och inköp av format för samtliga bolag inom Shine Group, inklusive Shine TV, Reveille, Kudos, Dragonfly, Princess Productions, Shine Frankrike, Shine Tyskland och Shine Australien (när det lanseras 2010), samt nyligen förvärvade Metronome Film & Television, Nordens ledande koncern av produktionsbolag. Med sin ökade globala närvaro kommer Shine International också fortsätta att distribuera tredjepartsprogram och format till ännu fler internationella oberoende bolag och nätverk. ”Genom att samla dessa verksamheters formatkataloger och kompetenser under ett tak, så skapar vi en global försäljningsorganisation med en gemensam marknadsvision”, säger Chris Grant, VD för Shine International. ”Vi är väldigt glada och välkomnar våra partners Metronome Film & Television och Friday TV, som har haft stora framgångar med att sälja format internationellt och har en gemensam vision som produktionsbolag som säljer format. Med vårt erbjudande och våra gemensamma resurser, som nu är ännu starkare, så är vi positionerade att erbjuda format som saknar motstycke till såväl partners till Shine Group som till tredje part.” Bildandet av Shine International är det senaste steget i Shine Groups expansionsstrategi att etablera produktionsbolag på viktiga internationella marknader, och gynnas av de nya Shinebolagen i Frankrike och Tyskland, förvärvet av Metronomekoncernen och lanseringen av Shine Australien 2010. Tillsammans med de redan etablerade produktionsbolagen i Storbritannien och USA, så innebär detta att Shine Group har 24 bolag på 3 kontinenter. ShineReveille International bildades 2008, efter Shine Groups förvärv av Reveille i USA. ShineReveille International har haft stora internationella framgångar med distribution och försäljning av format så som Sanningens ögonblick (The Moment of Truth), Are you smarter than a fifth grader, The biggest loser, Masterchef och många andra.

Taggar: