• Shippeo/

Eckes-Granini ökar kundupplevelsen och minskar koldioxidavtrycket med Shippeos plattform för visuella transportflöden i realtid

Report this content

För att förbättra och effektivisera sin leveranskedja och minska koldioxidutsläppen har fruktjuiceleverantören Eckes-Granini valt Shippeo som samarbetspartner - Europas ledande leverantör av visuella transportflöden i realtid.

Det var i september 2019 som Shippeo, Eckes-Granini och Kaufland vann ECR Award* för ett samarbetsprojekt i syfte att dela transportutrymme för att undvika tomma körningar och optimera leveranser i logistikkedjan. Med en kombination av stordata och maskininlärning lyckades Shippeo beräkna den optimala leveranskedjan mellan Eckes-Graninis lager och Kauflands siter. Eckes-Granini minskade framgångsrikt sina koldioxidutsläpp med 25 ton per år och sänkte sina transportbehov med 40%.

Framgångarna i detta samarbets- och utsläppsminskande ECR-projekt övertygade Eckes-Granini att välja Shippeos plattform för realtidsvisibilitet för transportflöden i Tyskland. Under de kommande tre åren kommer Shippeos plattform möjliggöra 100 procents transparens vid 35 000 leveranser till 650 olika kundplatser för Europas ledande fruktjuiceproducent.

Med detta partnerskap visar Shippeo att plattformen utöver att tillhandahålla exakt ETA (beräknad ankomsttid) kan identifiera alla svaga punkter och ineffektivitet längs hela logistikkedjan. En välskött leveranskedja bidrar till lägre transportkostnader, en ökad nöjdhet hos slutkunder samt en mer hållbar verksamhet.

ECR (efficient consumer response) är en form av partnersamverkan mellan kunder och leverantörer, speciellt inom dagligvaruhandeln, med syfte att effektivisera varuflöden.

Läs gärna pressmeddelandet i sin helhet här (ENG)

Om Shippeo
Shippeo är Europas ledande leverantör av visuella transportflöden i realtid (supply chain visibility). Företaget hjälper ledande leverantörskedjor att leverera exceptionell kundservice och uppnå ökad verksamhetsnytta. Genom den visuella plattformen kan transportköpare, transportörer och slutkunder i realtid spåra varje varuleverans och se den förväntade leveranstiden. Det innebär att det går snabbt att identifiera problem och proaktivt varna slutkunderna innan de påverkas. Sedan företaget grundades 2014 har Shippeo spårat över 5 miljoner leveranser per år i hela Europa för marknadsledande kunder som Schneider Electric, Auchan, Faurecia och Leroy Merlin – och samarbetar med transportörer i över 40 länder. Shippeo har tagit in 32 miljoner Euro i kapital sedan start och har sju kontor i Europa. Läs mer på www.shippeo.com

För mer information, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, Presskontakt, tel: 0733 338840, magdalena@highlandpr.se
Jonatan Rajala,Strategic Account Executive, Shippeo