• Shop USA/

Sverige har gått om Danmark i nätshopping från USA: Köper fler saker och för mer pengar

Report this content

Nu har svenskarna gått om danskarna när det gäller nätshopping från USA. I alla fall när det gäller de som handlar och använder Shop USA. Företaget kom till Sverige tidigare i år efter fyra framgångsrika år i Danmark. Bolaget bjuder på en amerikansk adress, tar hand om moms och tull och frakt från USA.
– Svenskarna gör nu både fler och större köp när de nätshoppar från USA än danskarna, det visade den senaste statistiken från september och oktober, konstaterar vd Michael Brønnum Boye Shop USA.

Näthandeln växer och allt fler väljer att också shoppa från andra länder. För den som är sugen på varor från USA kan det bli en tråkig överraskning att en nätshop inte ens vill säja och frakta till Sverige. Det problemet har inte den som använder sig av Shop USA. Då blir det enkelt. Av dem får man en amerikansk adress där alla inköp samlas ihop innan de packas och skickas vidare hem till Sverige. På det här sättet blir det färre kolli, och inga överraskningar eller extra kostnader för tull och moms.

Flyg- och båtfrakt
– Vi tar hand om logistiken kring frakten hem till Sverige och ser till att det blir rätt tull och moms på det som köpts. Det som är enkelt för oss kan vara så krångligt för den enskilde. Våra kunder får välja om de vill ha varorna hem med flyg eller båt. Många kunder köper mycket hela tiden, och ofta samlar vi ihop många beställningar till ett kolli hem till Sverige. Jag tror att enkelheten som vi erbjuder har gjort att fler shoppar ännu mer, berättar Michael Brønnum Boye.

I september gick Sverige om Danmark i antal försändelser via Shop USA. Svenskarnas köp är åtta procent högre än danskars i september, trots att Shop USA har nästan åtta gånger fler registrerade kunder i Danmark än i Sverige. Det svenska genomsnittsköpet var på 1 974 kronor, det danska på 1753.

– Det är små skillnader men en tydlig trend, för ökningen har fortsatt i oktober konstaterar Michael Brønnum Boye.

– Det ar många som har hittat vår tjänst och vi fraktar hem en stor variation av varor, från underkläder från Victoria Secret till hushållsmaskiner, möbler, amerikanska bildelar och böcker. Och vi använder både flyg och båt. Berättar Michael Brønnum Boye.

Några av danskars och svenskars köpta varor på de ”egna adresserna” i USA i väntan på transport.

Mer information:
Michael Brønnum Boye, vd Shop USA, 08-559 23 980, mbs@shopusa.com

www.shopusa.se

___________________________________________________________________________
Shop USA är ett danskt logistikföretag som startade 2008 och kom till Sverige 2013. Bolaget gör det lättare att handla från nätshopar i USA. Den som är kund hos Shop USA får en adress i Virginia Beach i Virginia, dit man kan beställa sina varor. Det köpta fraktas från den amerikanska adressen till Sverige. Shop USA försäkrar varorna och tar hand om allt som har med moms och tull att göra.

Shop USA växer snabbt. Sedan starten har 47 000 danskar och 8 000 svenskar fått sina amerikanska köp hemlevererade med Shop USA.

Taggar: