Ett svagt andra kvartal men tecken på ljusning

Andra kvartalet, 1 april – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 10 009 (16 563) Tkr
  • Nettoomsättningstillväxt om -40% (-24%)
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till -1 983 (572) Tkr
  • Rörelsemarginalen (EBITA%) uppgick till -20% (3%)
  • Resultat före skatt uppgick till -2 419 (191) Tkr
  • EBITA per aktie uppgick till -0,11 (0,04) Kr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,13 (-0,01) Kr

Perioden, 1 januari – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 18 929 (28 804) Tkr
  • Nettoomsättningstillväxt om -34% (-34%)
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till -4 117 (1 008) Tkr
  • Rörelsemarginalen (EBITA%) uppgick till -22% (3%)
  • Resultat före skatt uppgick till -4 902 (182) Tkr
  • EBITA per aktie uppgick till -0,23 (0,08) Kr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,27 (-0,01) Kr

Marknaden för produktion av filmkommunikation, animerad film, visuella effekter, grafik och speltrailers fortsätter att utmana oss även under årets andra kvartal. Vi upplever en ökad återhållsamhet hos våra kunder under våren, med en något förbättrad beläggningssituation i slutet av det andra kvartalet.

Omsättningen minskar med -40 procent till 10 009 (16 563) Tkr och det operativa resultatet EBITA uppgick till -1 983 (572) Tkr. Den försämrade marginalen är en följd av lägre efterfrågan samt en lägre volym att bära fasta kostnader. Kassaflödet från rörelsen uppgick till -3 698 (1 629) Tkr. Det negativa kassaflödet beror främst på det försämrade rörelseresultatet men även på avbetalningarna till fordringsägarna som är ett resultat av den fastställda rekonstruktionsplanen från 2023.

Våra dotterbolag Magoo och STARK Film har båda drabbats av den rådande lågkonjunkturen och en fortsatt avvaktan från företag och myndigheter. Tack vare deras mycket starka varumärken och positioner inom sina respektive områden klarar vi av att manövrera våra verksamheter, dock med förluster under det andra kvartalet. I slutet av kvartalet såg vi tidiga tecken på förbättring, framförallt inom segmentet speltrailers där vårt dotterbolag Magoo har en stark position.

Den 11 juni meddelade styrelsen att man har för avsikt att ansöka om avnotering av bolagets aktie från Spotlight Stock Market. I skenet av det år av rekonstruktion och kraftiga nedskärningar som nu ligger bakom oss är det ett rimligt och väl avvägt beslut. Vår aktie värderas idag till cirka 4 Mkr och uppfyller inte längre Spotlights noteringskrav på minst 100 aktieägare som innehar aktier till ett värde av 2 000 SEK eller mer. Vårt fokus framöver är att utveckla de två kvarvarande verksamheterna Magoo och Stark Film, som båda har fina förutsättningar att återgå till god lönsamhet och tillväxt när konjunkturen vänder. Detta arbete kommer underlättas utanför den noterade miljön, samtidigt som kostnadsbesparingarna kommer att vara betydande för bolaget.

Den slutliga ansökan om avnotering kommer att göras den 11 september, tre månader efter det att våra avsikter offentliggjordes, i enlighet med Spotlights regelverk.

Det första halvåret 2024 har varit mycket utmanande för både oss och hela vår bransch. Vårt intensiva arbete med att reducera kostnader, bibehålla proaktiva kunddialoger och öka effektiviteten i våra projekt lägger grunden för en återgång till lönsamhet när konjunkturen väl vänder.

Lennart Larsson

tf VD

Stockholm den 30 augusti 2024,

Styrelsen,

Shortcut Media AB (publ.)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lennart Larsson
Tf VD
info@shortcutmedia.se

Denna information utgör insiderinformation som Shortcut Media AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i denna delårsrapport har publicerats genom ovanstående kontaktpersoners försorg, vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.