Förtydligande inför beslut på extra bolagsstämma 10 november 2020

Shortcut Media Group (SMG) har kallat till extra bolagsstämma för att få bolagsstämmans bemyndigande till att emittera teckningsoptioner (TO) samt aktier. Härmed förtydligas att det föreslagna beslutet ingår i det tidigare beslutade bemyndigandet om maximalt 2 miljoner aktier. Det föreslagna beslutet innebär därmed inte någon ytterligare utspädning.

Anledningen att SMG kallat till extra bolagsstämma, trots att bemyndigande tidigare lämnats av bolagsstämma, är att personer som omfattas av det föreslagna beslutet har ledande ställning i koncernen. Därmed behöver beslutet av detta bemyndigande och dess villkor slutligen tas av en bolagsstämma.

Totalt finns ett bemyndigande sedan tidigare för styrelsen om att emittera maximalt 2 miljoner aktier och/eller TO, där maximal utspädning är 2 miljoner aktier. Givet att det föreslagna beslutet antas på den extra bolagsstämman 10 november kommer upp till 750 000 aktier och/eller TO av det totala bemyndigandet på 2 miljoner aktier att ha utnyttjats. Därmed återstår ett bemyndigande om 1 250 000 aktier och/eller TO.

Det ska understrykas att då minst 500 000 av bemyndigandet uteslutande avser utgivande av TO, så kommer dessa TO inte vid utgivandet att innebära någon utspädning. Skulle dessa TO utnyttjas i slutet av löptiden, år 2022, kommer utspädning att ske då. I så fall tillförs SMG då 2 Mkr, under förutsättning att 500 000 st aktier tecknas à 4 Kr / st.

Shortcut Media Group är en av Sveriges ledande, oberoende samt mest prisbelönta produktionsgrupper och producerar bl.a. reklam- och företagsfilm, trailers, utbildningsfilm, animerad film, promos, livesändningar samt tillhandahåller postproduktion. Gruppen består av varumärkena Bond Street Film, Oddway Film, Shortcut Produktion och Frost Studio. Mer information finns på www.shortcutmedia.se.

VD, Shortcut Media Group