Delårsrapport första kvartalet 2024

• Resultat per aktie uppgick till -0,55 (-0,48) kronor

Finansiell flerårsöversikt för koncernen

Väsentliga händelser under perioden januari – mars 2024

• Aktierna och teckningsoptionerna i den riktade emissionen som genomfördes i december 2023 registrerades på Bolagsverket i början av januari 2024.
  • Smart High Tech lämnar en statusuppdatering gällande verksamheten där det bland annat framkom att Thermal Grizzly når stora framgångar med KryoSheet med en prognos om försäljning av 10 000 enheter per månad. Det amerikanska företaget AMD breddar kontinuerligt testningen för användningen av GT-TIM®, med flera nyutvecklade varianter. Även i Kina röner bolaget framgångar i produktutvärderingar med stora företag med hög potential. Samtidigt går partnerdiskussionerna framåt och bolaget räknar med att kunna presentera ett avslut under våren.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens slut

• Smart High Tech säkrar en order om 2,36 MSEK från Thermal Grizzly för GT-TIM®-produkten KryoSheet, vilken saluförs av Thermal Grizzly världen över. Ordern är bolagets största produktorder hittills.
  • Samarbetet mellan Smart High Tech och Thermal Grizzly fördjupas och gäller numera även försäljning av pads till företag runt om i världen. En första leverans av Kryosheets till en serverpark i Sydostasien skedde i april. Tillsammans jobbar nu företagen med att ta fram ytterligare produkter för Ad-in Board företag som tillverkar bland annat grafikkort.
  • Processortillverkaren AMD har efter utvärdering valt att produktionssätta GT-TIM® för komponenttester av specifika chip, vilka förväntas lanseras under året.
  • Samtliga de teckningsoptioner som gavs ut i samband med den riktade emissionen i december 2023 nyttjades till teckning av akter. Teckningskursen för de 849 250 B-aktierna var 15 SEK per aktie, vilket innebar att Smart High Tech tillfördes 12,7 MSEK via optionerna.
  • Efter att Smart High Tech under en tid sålt mindre testorders av GT-TIM® till ett av de största AI-techbolagen i USA för utvärdering till deras kommande processorer för datacenter och AI, har dessa testorders ökat. Under april och maj har flera större beställningar inkommit till ett sammanlagt värde av cirka 300 000 SEK.

Fabriken på Arendals Allé, Hisingen, Göteborg

Verkställande direktören har ordet

När jag tittar tillbaka på vad som hänt i Smart High Tech under det första kvartalet 2024 så är min summering att det skett väldigt mycket. Samtidigt önskar jag alltid en än högre takt kring alla processer vi är inne i. Det är bara att konstatera att det tar tid att bygga företag och nå ut med sina produkter på världs-marknaden. Speciellt gäller det för ett litet företag som vårt, där kunderna är gigantiska i jämförelse och beslutsvägarna är långa. Vi är dock fyllda med energi och tillförsikt då vi får bekräftelse på bekräftelse om att vi har en produkt som nästan hela elektronikbranschen efterfrågar.

Det är inte bara AMD som konstaterat ett starkt behov av GT-TIM® utan vi har levererat testorders till ett flertal av deras branschkollegor runt om i världen, och flera har kommit tillbaka med större uppföljningsorders.  Merparten av testorderna följs av frågor och önskemål om specifika egenskaper och prestanda där vi designat en hel del speciallösningar för dem att testa ut. Med AMD har vi dock kommit längst, vilket till stora delar beror på att stort engagemang från deras tekniska utvecklingsavdelning för produkttester som fått upp ögonen för våra GT-TIM® och nu försöker applicera dem på flera olika produktgrupper där de har problem med värmeavledningen. Första applikationsområdet som de kommer att nyttjas vid är när processorerna ska testas innan de går ut till kund. Här ställs speciellt höga krav på värmeavledningen och slitstyrkan på materialet, vilket visat sig att GT-TIM® ensamt uppfyller de högt ställda kraven. Samarbetsklimatet med AMD är mycket gott och vi har stora förväntningar om att det ska falla ut väsentligt mycket mer av våra ansträngningar att uppfylla deras krav. Hos flera mindre men även än större branschkollegor till AMD, har vi lyckats kvalificera in Smart High Tech och GT-TIM® till deras AVL, Approved Vendor List, (Godkänd leverantör) vilket är ett nålsöga i sig då alla större bolag ständigt arbetar med att minska antal leverantörer.

Även vårt samarbete med Thermal Grizzly fungerar mycket bra. De har tagit ut våra produkter till slutkund på ett sätt som vi aldrig hade klarat av på egen hand. Genom deras distributionsnät i mer än 90 länder runt om i världen finns våra GT-TIM® tillgängliga på de allra viktigaste marknaderna. Att ha produkter tillgängliga runt om i världen är annars inte den svåra biten, utan det gäller att komma ut till kund med det budskap vi har och få dem att testa att byta till våra GT-TIM®’s. Genom det kontaktnät med influensers inom Gaming har Thermal Grizzly fått dessa att testa produkterna och ge sitt omdöme vilket varit väldigt positivt. En av dem som testat GT-TIM® är Thermal Grizzlys CEO, Roman Hartung, som är en känd influenser inom området datorkylning via sin YouTube-plattform der8auer med över 600 000 följare. Han har genom åren byggt upp ett nätverk med de största profilerna inom datorkylning. Därigenom har vetskapen och produktkännedom skapats vilket gör att efterfrågan på GT-TIM® är i en kraftigt ökande fas, och en av Thermal Grizzlys mest säljande produkter.

Vår utvecklingsorganisation har, med sin begränsade numerär till trots, lyckats möta de tuffa utmaningar som AI-techjättar såsom AMD och andra än mer dominerande aktörer ställer på modifieringar och prestanda, vilket mynnat ut i ökade beställningar och serieleveranser. Parallellt sker även utveckling av vår teknologi som kommer att presenteras för marknaden kommande månader. Att hela tiden flytta fram positionerna är avgörande för bibehållen konkurrensfördel.

Vårt dotterbolag i Kina smälter alltmer in i vår koncern genom mycket integrerat samarbete inom alla strategiska områden såsom försäljning, produktutveckling, R&D, produktion och industrialisering. Dotterbolaget bearbetar den kinesiska marknaden och har etablerat kundrelationer med många av de största aktörerna inom elektroniktillverkning vilka sedan en längre tid testar och arbetar med att designa in GT-TIM® i deras konstruktioner såväl som produktionsprocesser. Detta är långa processer men vi har passerat många kritiska tekniska godkännanden.

Slutligen några ord om våra pågående partnerdiskussioner. Som tidigare kommunicerat för vi diskussioner med flera potentiella partners vilka är globala aktörer och mångdubbelt större än oss. Det främsta syftet med en partner är att trygga större kunder som kräver storlek och stabilitet hos sina leverantörer. Detta ger oss en bra position i våra diskussioner och förhandlingar. Vi har fördelen med vår unika teknologi och även ekonomi att noggrant balansera nyttan för samtliga parter, inte minst för Smart High Techs aktieägare. Som jag inledde tidigare önskar jag att alla processer går fortare än de vanligtvis gör, men vi är själva en del i processen och arbetar för den bästa långsiktiga lösningen. Under tiden har kunder som krävt en partner faktiskt godkänt oss som leverantör och börjat beställa större kvantiteter.

Sammantaget är utvecklingen under 2024 stabilt växande och positiv. Det som ger mig störst tillförsikt är marknadens reaktion på vår teknologi – stadigt ökande försäljning och positiva kundreaktioner, från konsumenter såväl som från företag.

Lars Almhem

SHT Smart High-Tech AB (publ)

Smart High Tech i korthet

Smart High Tech utvecklar och tillverkar med hjälp av nanoteknologi värmeavledande gränssnittsmaterial, så kallade thermal interfacematerials (TIM), förstärkt med Grafen med fokus på elektronikkylning.  Ökad kylning krävs av industrin för att kunna fortsätta utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer och bättre funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Genom att hjälpa kunder att öka tekniska designmöjligheter och minska energikonsumtionen såsom energibesparing med bibehållen prestanda bidrar Smart High Tech med sin teknologi att möta flera av FNs hållbarhetsmål:

• Mål 7 Hållbar energi för alla
  • Mål 9 Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
  • Mål 12 Hållbar konsumtion och produktion

Resultat och finansiell ställning

Perioden första kvartalet januari - mars 2024

Koncernen

Intäkter och resultat

Koncernen hade en nettoomsättning på 906 (594) TSEK under första kvartalet 2024, vilket är en omsättningsökning med 52 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Omsättningsökningen härrör framför allt till ökad försäljning av KryoSheet till Thermal Grizzly som ökar månad för månad. Dessutom har omsättningen påverkats av försäljningen till AMD som offentliggjordes i december 2023.

Aktiverat arbete för egen räkning uppgick under första kvartalet till 164 (175) TSEK.

Övriga intäkter uppgick till 753 (607) TSEK under det första kvartalet. Övriga intäkter är till allra största del kopplade till ersättningar och bidrag för forskning och utvecklingsprojekt som är finansierade av Vinnova, Formas och EU.

Rörelsekostnader för koncernen uppgick till 11 600 (9 430) TSEK för första kvartalet, varav 4 777

(4 180) TSEK avser kostnader för personal.

Rörelseresultatet för det första kvartalet uppgick till -9 777 (-8 071) TSEK.

Kassaflöde och likviditet

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick för det första kvartalet till -190 (-7 693) TSEK. Det förhållandevis starka kassaflödet är en följd av att likviden från den riktade emissionen som genomfördes i december 2023 betalades ut till bolaget i januari 2024.

Under första kvartalet har bolaget amorterat 200 TSEK på de långfristiga lån som togs under slutet av 2023.

Periodens kassaflöde uppgick till -886 (-9 152) TSEK. Vid periodens utgång fanns likvida med om 7 126 (18 831) TSEK tillgängliga, varav cirka 4 000 TSEK härrör till det kinesiska dotterbolaget.

Investeringar

Investeringar har genomförts om totalt 449 (1 228) TSEK under det första kvartalet i maskiner, inventarier, samt förbättringsutgifter i annans fastigheter. Därutöver har det lagts ner 47 (670) TSEK i immateriella anläggningstillgångar vilket härrör sig till forskning- och utveckling, och patentkostnader.

Moderbolaget

Moderbolagets nettoomsättning under det första kvartalet 2024 uppgick till 898 (566) TSEK.

Aktiverat arbete för egen räkning under första kvartalet uppgick till 164 (175) TSEK.

Övriga rörelseintäkter för det första kvartalet uppgick till 742 (607) TSEK. Övriga intäkter var till allra största del kopplade till ersättningar och bidrag för forskning och utvecklingsprojekt som är finansierade av Vinnova.

Moderbolagets rörelseresultat för det första kvartalet uppgick till -7 127 (-5 642) TSEK.

Övriga upplysningar

Koncernstruktur

Koncernen Smart High Tech består av moderbolaget SHT Smart High-Tech AB, samt de helägda dotterbolagen SHT Grafilm AB, och SHT Sinterma AB. Moderbolaget och de svenska dotterbolagen har sin hemvist i Arendal på Hisingen, Göteborg.

Därutöver har Smart High Tech ett dotterbolag i Hongkong, SHT Smart High-Tech Hong Kong Ltd, som i sin tur har ett helägt dotterbolag i Kina, Shanghai Juxi Buisness Management Ltd. Shanghai Juxi Business Management Ltd driver ingen verksamhet utan äger aktierna i Shanghai Ruixi New Materials High-Tech Ltd, där ägarandelen är 73,64 procent.

Finansiell ställning

Per 31 mars 2023 uppgick koncernens egna kapital till 15 921 (34 354) TSEK och de totala tillgångarna för koncernen uppgick till 25 105 (43 065) TSEK.

Framtidsutsikter

Bolaget är i en fas där det går från att vara ett utvecklingsbolag som stötts sig på att genomföra olika former av offentligt finansierade projekt till att bli ett kommersiellt företag inom elektronikbranschen, så som underleverantör till några av de allra största globala företagen i branschen. Bolaget är inne i en spännande period där många projekt ligger i en fas som är nära kommersialisering, där man förväntar sig en större order. En flytt av verksamhet från Chalmers till hyrda lokaler i Arendal på Hisingen genomfördes under vintern 2023. I industrilokalerna på Arendal har Smart High Tech byggt upp en industriell produktionsanläggning där serieproduktionen av företagets produkter startats upp. På motsvarande sätt har en verksamhet i Kina byggts upp. Både den svenska och den kinesiska verksamheten är i en fas där ett flertal potentiella kunder bearbetas och förses med olika testorders, som kunderna vill ha för att verifiera de testresultat som Smart High Tech påvisar. I flera fall kommer förfrågningar om specifika kundkrav och om anpassningar för att passa in i kundens produktion. Verksamheten i Göteborg gör satsningar på marknadsföring och försäljning i framför allt Europa och USA, men även i Sydostasien, medan den kinesiska verksamheten är inriktad på hemmamarknaden.

Genom det distributionsavtal företaget han med Thermal Grizzly når produkterna ut brett till retail-kunder runt om i världen via deras distributionsnätverk i ett nittiotal länder. Distributionen via Thermal Grizzly inleddes under maj 2023 och är fortfarande i ett uppbyggnadsskede, där volymerna ökar månad för månad.

Bolaget lämnar inga ekonomiska prognoser.

Aktier och optionsprogram

Aktiekapitalet i SHT Smart High-Tech AB uppgick per 31 mars 2024 till 888 442 (780 900) kr fördelat på 17 768 850 aktier. Aktierna var per 31 mars 2024 uppdelade på 1 400 000 A-aktier och 16 368 850 B-aktier, envar med ett kvotvärde om 0,05 kr per aktie.

Antalet ägare av SHT Smart High-Tech AB uppgick till cirka 1 840 st per 31 mars 2024. De 10 största aktieägarna ägde aktier motsvarande 72 procent av kapitalet och 84 procent av rösterna.

Företaget har ett incitamentsprogram, genom vilka styrelseledamöter och nyckelpersoner har förvärvat 485 000 teckningsoptioner.

• Incitamentsprogram om totalt 200 000 teckningsoptioner ger varje innehavare rätt att teckna en ny B-aktie i bolaget mot en kontant betalning på 13,50 SEK under perioden mellan 1 juli 2022 till 1 juli 2025. Incitamentsprogram beslutades på årsstämman 14 juni 2021. Av dessa teckningsoptioner har 18 100 nyttjats till teckning av aktier under 2022, vilket innebär att det återstår 181 900 teckningsoptioner.
  • Incitamentsprogram om totalt 135 000 teckningsoptioner ger varje innehavare rätt att teckna en ny B-aktie i bolaget mot en kontant betalning på 40 SEK under perioden mellan 1 juli 2023 till 1 juli 2026. Incitamentsprogram beslutades på årsstämman 10 maj 2022.
  • Incitamentsprogram om totalt 150 000 teckningsoptioner ger varje innehavare rätt att teckna en ny B-aktie i bolaget mot en kontant betalning på 40 SEK under perioden mellan 1 juli 2024 till 1 juli 2027. Incitamentsprogram beslutades på årsstämman 11 maj 2023.

I samband med att Smart High Tech genomförde en riktad nyemission i december 2023 erhöll de som tecknade sig en teckningsoption för varje tecknad aktie. Totalt tecknades 849 250 aktier, varpå lika många teckningsoptioner ställdes ut. Dessa har en löptid fram till och med den 30 april 2024 och ger innehavaren rätt att teckna en ny aktie till en kurs av 15 SEK per aktie.

Baserat på antalet aktier och antagandet att alla utestående teckningsoptioner utnyttjas för nyteckning av aktier, kommer utspädningen till följd av förfallna beslutade program inte att överstiga 7,51 procent.

Transaktioner med närstående

Bolaget har ett avtal med XS Consulting AB, som ägs av Smart High Techs ordförande Johan Liu. Avtalet avser konsulttjänster avseende strategisk rådgivning och CTO som stöd för bolaget.

Bolaget har även ett avtal med Actionstep AB, som ägs av Smart High Techs styrelseledamot Lars-Inge Sjöqvist. Avtalet avser konsulttjänster avseende särskilt uppdrag från styrelsen och från VD i bolaget.

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer för koncernen och moderbolaget

Bolaget är genom sin verksamhet exponerat för risker och osäkerhetsfaktorer. För en genomgång av de mest väsentliga riskerna hänvisas till sidan 22 i årsredovisningen för 2023.

Aktieägarförteckning

SHT Smart High-Tech AB:s aktieägare 2024-03-31            Antal A-aktier               Antal B-aktier Andel av kapital, % Andel av röster, %
XS Consulting AB / Johan Liu 1 400 000 7 619 000 50,76 % 71,19 %
Övriga ca 1 840 aktieägare 4 378 061 24,63 % 14,43 %
SUMMA 1 400 000 16 368 850 100,00 % 100,00%

Styrelse och ledande befattningshavares aktieinnehav 2023-03-31

Johan Liu, Styrelseordförande, 1 400 000 A-aktier och 7 619 000 B-aktier via bolag

Anders Andersson, Styrelseledamot, 92 272 B-aktier, 21 750 teckningsoptioner

Mats Augurell, Styrelseledamot, 99 682 B-aktier via bolag, 21 750 teckningsoptioner

Bill Brox, Styrelseledamot, 88 000 B-aktier, 21 750 teckningsoptioner

Henric Rhedin, Styrelseledamot, 30 000 B-aktier privat och via bolag, 10 000 teckningsoptioner

Lars-Inge Sjökvist, 101 330 B-aktier privat och via bolag i kapitalförsäkring

Lars Almhem, VD, 52 886 B-aktier, 86 243 teckningsoptioner

Kommande rapporttillfällen

Rapport för första kvartalet 2024, 16 maj 2024

Årsstämma, 16 maj 2024

Halvårsrapport 2024, fredag den 23 augusti 2024

Delårsrapport kvartal tre 2024, fredag den 22 november 2024

Bokslutskommuniké för 2024, fredag den 21 februari 2025

Revisorer

Denna delårsrapport har ej granskats av bolagets revisorer.

VD:s och styrelsens försäkran

Verkställande direktören och styrelsen försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.

Göteborg den 16 maj 2024

Johan Liu                              Anders Andersson                Mats Augurell

Ordförande                          Styrelseledamot                   Styrelseledamot

Bill Brox                               Henric Rhedin                       Lars-Inge Sjöqvist