SHT Smart High-Tech: Erhåller godkänt patent från US Patent Office

SHT meddelar att det amerikanska patentverket, The US Patent and Trademark Office (USPTO), har beviljat SHT:s patentansökan om “Method and arrangement for manufacturing a graphene film” med referensen US11.247.907.

Detta är ett kärnpatent vid tillverkning av grafenförstärkt Thermal Interface Material (TIM) för SHT GT. Patentet behandlar den unika tillverkningsutrustningen för produktionen av sfäriska former av GT-TIM. Det förväntas att kunna användas i applikationer där sfäriska former krävs. Potentiella applikationer är bl.a. kylning av skivbromsar, hjulanordningar och kraftaggregat för högspänningssystem. Dessa applikationer är för närvarande inte en del av SHT:s kärnverksamhet. Samtidigt är det viktigt för att skydda patentportföljen som sådan.

”Beskedet är glädjande", säger SHT:s VD Thien Laubeck. ”Patentansökan stärker vår patentportfolio i vår kärnteknologi med grafenförstärkt material. Vidare så skyddar detta patent vår patentportfölj då det dessutom omfattar applikationer som för närvarande är utanför vår kärnverksamhet”. Totalt har SHT 11 godkända patent i olika länder i världen, därutöver har bolaget lämnat in 14 patentansökan som ligger för behandling hos patentmyndigheterna i olika länder.

SHT har genom den patenterade produkten SHT-GT TIM utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

SHT:s vision är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserat material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Det ska ske genom en hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SHT har en mindre tillverkningsenhet av sin GT-produkt i Göteborg som säljs till företag inom elektronikbranschen.

Director IR & Marketing

Martin Palmqvist