SHT Smart High-Tech: Ett nytt samarbetsprojekt med KTH och Huawei beviljat

Report this content

SHT Smart High-Tech AB (SHT) har fått ett forskningsanslag beviljat av Vinnova inom det strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen. Samarbetspartners är Kungliga Tekniska Högskola (KTH) och Huawei Technologies Ltd (Huawei), Kista. Det totala projektets ekonomiska ram är 6 miljoner kronor varav Vinnova bidrar med hälften.

Inom projektet ansvarar SHT för övergripande design, att tillverka och karaktärisera grafenförstärkta kylningsstrukturer med överlägsen värmeledningsförmåga baserat på SHT:s produktportfolio inom grafenförstärkt kylning.

Projektet ligger i linje med SHT:s vision att bli ett världsledande företag inom grafenförstärkt kylning för elektronik- och kraftmoduler.

SHT är också koordinator för projektet. Projektet ska påbörjas snarast och pågå i 18 månader efter ett särskilt godkännande av projektstart av Vinnova.

Kort om SHT Smart High-Tech AB
SHT har genom den patenterade produkten SHT-GT utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att kunna fortsätta utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

SHT:s vision är att bli gen lobalt ledande leverantörer av nanobaserat material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Det ska ske genom en hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SHT har en mindre tillverkningsenhet av sin GT-produkt i Göteborg som säljer till företag inom elektronikbranschen.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:
Director IR & Marketing
Martin Palmqvist