SHT Smart High-Tech: Vit grafen ökar skyddet hos betongkonstruktioner med 30 procent

SHT har genom Vinnova SIO Grafen-projekt deltagit i en studie som har påvisat att tekniska egenskaper för cementbaserad färg har förbättrats med 30%.

Här gick parter från Lanark, Chalmers, SHT Smart High-Tech AB, RISE, Akademiska hus och Skanska samman för att utveckla en teknologi för en cementbaserad färg med stark vidhäftning. SHT bidrar som materialleverantör i projektet med funktionaliserat vit grafen.

SHT använder sin bredd och sina djupa kunskaper inom funktionalisering av grafen, vilket har ett brett användningsområde till bland annat cementbaserad färg. Genom att tillsätta funktionaliserad hexagonal bornitrid har gruppen lyckats ta fram en färg som skyddar mot både kloridinträngning och oönskad missfärgning hos utsatta byggnadskonstruktioner och infrastruktur.

Cementbaserad färg är inget område som SHT har fokus inom utan arbetet är fokuserat på kylning av elektronik genom grafen. SHTs medverkan i projektet har inte påverkat bolagets resurser för arbetet med kärnverksamheten. Deltagandet i projekt finansierat av Vinnova är viktigt för att fördjupa SHTs forskning inom grafen.

SHT:s vision är att bli globalt ledande leverantörerna i världen av nanobaserat material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Det ska ske genom en hög grad av automation i kombination med en unik och patenterad grafenförstärkt kylmaterial. SHT har en mindre tillverkningsenhet av sin GT-produkt i Göteborg som säljs till företag inom elektronikbranschen.

VD Thien Laubeck

thien.laubeck@sht-tek.com