Smart High Tech: Lanserar en ny produkt inom GT-TIM[® ]

Smart High Tech lanserar en ny produkt: GT90SOFT inom kärnproduktfamiljen GT-TIM®. Denna produkt kombinerar god termisk prestanda (90 W/mK) och mjukhet (25% kompression med 280 kPa i tryck och 50% kompression med 550 kPa i tryck) vilket underlättar applikationer inom tillverkning av elektronik där god värmeavledning, dvs låg termisk resistans, samt lågt monteringstryck men tillräcklig kompressionsgrad krävs, en situation som ofta dyker upp när elektronik ska masstillverkas eller monteras utan att skada komponenten.

Produkten kan erbjudas i form av olika tjocklekar och storlekar med limmad, mekaniskt kapslad variant och med elektrisk isolering.

Produktlanseringen kommer att ske nästa vecka, dvs mellan den 28 och 31 maj 2024 på den största mässan inom elektronikbyggsättsbranschen: IEEE ECTC konferensen och mässan i Denver, Colorado, USA.

Genom denna lansering blir Smart High Techs produkt mer komplett och täcker även tillämpningsområdet kring extremt hög termisk prestanda samt lågt monteringstryck. Produkten har utvecklats i prototypformat i samarbete med branschens ledande elektronikföretag och siktar mot 5G/6G, AI och serverapplikationer.

”Det är väldigt glädjande att vår produktportfolio förstärks med ännu en produktvariant, vilket är en målmedveten satsning i linje med Smart High Techs produktutvecklingsplan och strategi.  Detta befäster ytterligare Smart High Techs ledande position inom området grafenförstärkt kylningsteknik. Produkten har ett brett användningsområde och har förutsättningar att bli en högvolymprodukt”, säger VD Lars Almhem.

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.