Smart High Tech: Smart High Techs grundare tilldelas prestigefullt pris på IEEE ICEPT Konferens, Kina

Report this content

Smart High Techs grundare och CTO Johan Liu har tilldelats det prestigefyllda priset ”Outstanding Contributing Award”. Priset delades ut i samband med IEEEs 25:e årliga International Conference on Electronics Packaging Technology (IEEE ICEPT) mellan den 7 och 9 augusti 2024, i Tianjin, Kina. IEEE är en förkortning av en förening som betyder Institute of Electrical and Electronics Engineers med huvudsäte i USA och med flera hundra tusen medlemmar världen över. Över 1300 deltog i Konferensen och mässan där Smart High Tech via sitt dotterbolag Shanghai Ruixi New Materials High-Tech Co Ltd (Ruixi) även ställde ut med bolagets senaste produkt GT200PRO.

Johan Liu blev i år mottagare av detta prestigefyllda pris för sin långvariga gärning inom byggsätts- och elektronikkylningsområdet samt för att på ett förtjänstfullt sätt bidra till skapelse av denna konferens och mässa. Mässan besöktes av inhemska byggsätts-, tillverknings och testutrustningsföretag inom elektronikbranschen framför allt från Kina. Under sin karriär sedan 1999 som professor inom elektronikproduktion på Chalmers Tekniska Högskola har han framgångsrikt forskat kring nya material- och processer inom nanoelektronik- och mikrosystembyggsätt. Mer specifikt har han studerat möjligheten att öka tillförlitligheten, förbättra kylmetoder och byggsätt för elektroniska applikationer med hjälp av nya nanomaterial, däribland med ledande lim, kolnanorör och grafen. Smart High Techs produkt GT-TIM® är ett resultat av hans forskning. Med detta pris och med ”William D. Ashman - John A. Wagnon Technical Achievement Award” från International Microelectronics Assembly & Packaging Society (IMAPS), USA, förra året, bekräftades det faktum att Johan Liu är en av de mest framgångsrika och kända forskarna inom branschen.

I samband med ICEPT konferensen/Mässan genomförde Smart High Tech även en marknadsföringskampanj där totalt 11 personer från Smart High Tech, Sverige och Ruixi, Kina inklusive VD Lars Almhem och marknads- och försäljningsteam från Sverige deltog. Utvalda nyckelkunder besöktes och byggsättsnätverksmöten med experterna inom branschen arrangerades.

Den nya produkten GT200PRO möttes av ett gediget intresse som resulterade i ett mycket stort antal förfrågningar kring prov- och prototypleveranser från de mest namnkunniga byggsätts- och elektronikproduktionsföretagen.

”Det känns jätteroligt. Förhoppningsvis kan min forskning inom elektronikbyggsätts- och kylningsområdet på sikt bli ännu mer känd och leda till något användbart för samhället”, säger Johan Liu, CTO och grundare av bolaget.

”Vi är på god väg för att genomföra vår grundare Johan Lius vision om att omvandla hans forskning till samhällsnyttig innovation. Genom att hans forskning kring GT-TIM® blir allt mer känd i världen skapas möjligheter att öka prestandan på ett stort spektrum av elektroniska produkter och möjliggöra ytterligare tekniska framsteg för industrin. Det kommer att öka möjligheten för att vår produkt GT-TIM® att bli accepterad av marknaden och användas inom området för bl a kylning av moduler för artificiella intelligens (AI) och andra värmeinstensiva elektronikprodukter” säger Lars Almhem, VD på Smart High Tech.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 70 418 00 00

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är världsledande genom den patenterade produkten GT-TIM®, utvecklad med ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning vilken leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.