Smart High Tech: Utvecklingsorder från AMD för kommande processorer

Smart High Tech har erhållit ett nytt utvecklingsuppdrag värt drygt 100.000 SEK från AMD för att ta fram gränssnittsmaterial-lösningar till kommande högpresterande processorer för applikationer som t.ex. AI.

Framtidens högpresterande processorer och grafikprocessorer kommer att bli än mer effektintensiva och samtidigt större. Denna utveckling innebär stora utmaningar för chipdesignande företag att hitta gränssnittsmaterial som kan hantera värmetransport pålitligt under lång tid. Samarbetet mellan AMD och Smart High Tech, vilket påbörjades under hösten 2023, har av AMD identifierats som strategiskt viktigt för att lösa nuvarande och kommande termiska utmaningar.

Utvecklingsordern innebär att Smart High Tech i samarbete med AMD kommer att utveckla en serie modifieringar av GT-TIM® med egenskaper som specifikt adresserar nuvarande tekniska begränsningar för utvecklingen av framtidens processorer. Smart High Tech kommer att bibehålla fullständiga rättigheter till produkter och modifieringar som hanterar de termiska problem som är gemensamma för alla producenter av stora och effektkrävande datorchips.

”Samarbetet med AMD är mycket givande för båda parter där AMD får tillgång till våra senaste lösningar inom termiskt gränssnittsmaterial och där Smart High Tech direkt får ta del av en stark kunds specifika behov och dess direkta feedback. Det är ett produktivt och lösningsinriktat samarbete som mynnar ut i produkter som kommer signifikant att bidraga till båda företagens möjlighet att erbjuda spjutspetslösningar inom ett stort och snabbt växande applikationsområde.

Denna order visar på AMDs förtroende för Smart High Tech och vår kompetens och kapacitet att arbeta fram lösningar som uppfyller och överstiger högt ställda krav på prestanda och tillförlitlighet”, säger VD Lars Almhem.

Denna information är sådan information som SHT Smart High Tech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 juni 2024.

SMART HIGH TECH är världsledande genom den patenterade produkten GT-TIM®, utvecklad med ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning vilken leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM®produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.