• SHT Smart High-Tech AB/

Smart High Tech rekryterar Kari Hjelt, ledaren för EU Graphene Flagship projekt Innovation Workpackage, till en konsulterande roll som Chief Innovation Management Officer.

Smart High Tech driver ett forskningsintensivt arbete för att utveckla ny, avancerad grafenkylning av elektronik. I takt med att verksamheten växer finns därför ett behov att knyta till sig medarbetare med spjutspetskompetens inom grafen och innovationsstrategi – vilket är just vad Kari Hjelt besitter.

EU Graphene Flagship project är ett 10-årigt grafenfokuserat projekt med en total omsättning av 1 miljard EURO finansierat av EU och dess medlemsländer. Chalmers Tekniska Högskolan är koordinator för projektet som startades i 2013.

Kari Hjelt har sedan tidigare haft flera ledande befattningar bland annat som innovationschef för Nokia Research Center och har även framgångsrikt drivit eget high-tech bolag. Kari Hjelt är ett respekterat namn i branschen, djupt insatt i innovationsstrategi och har stor förståelse för hur grafenrelaterade high-tech bolag utvecklas i världen.

”Vi är mycket glada för att kunna knyta Kari Hjelt till företaget. Med hans nätverk och kompetens är vi övertygade om att bolaget kraftigt förstärks och går i rätt riktning för att byggas upp som ett världsledande innovationsföretag inom grafenkylning,” säger Thien Laubeck, vd Smart High Tech.

På Smart High Tech kommer Kari Hjelt att ta rollen Chief Innovation Management Officer och strategisk rådgivare. Han förblir heltidsanställd på Chalmers industriteknik och kommer att verka på Smart High Tech som konsult. Koncernen Chalmers Industriteknik är en forsknings- och utvecklingsorganisation med fokus på innovation för ett hållbart samhälle.

Smart High Tech har genom den patenterade produkten SHT-GT TIM utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för Smart High Tech är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserat material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Det ska ske genom en hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. Smart High Tech har en mindre tillverkningsenhet av sin GT-produkt i Göteborg som säljs till företag inom elektronikbranschen.

Director IR & Marketing
Martin Palmqvist