SHURGARD SELF-STORAGE VÄXER I SVERIGE

Report this content

Förvärvar förrådsanläggningar i Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Åkersberga

Stockholm den 25 juni 2018. Shurgard, den största utvecklaren, ägaren och operatören av magasineringslösningar i Europa, tillkännager i dag att företaget har träffat ett slutgiltigt avtal om att köpa fem förrådsanläggningar i Sverige från Pelican Self Storage. Förvärvet förväntas slutföras den 30 juni 2018 och är föremål för sedvanliga slutvillkor. Genom affären utökar Shurgard sin svenska verksamhet från 31 till 36 anläggningar och förstärker därigenom sin ställning som marknadsledare i Sverige.

Shurgard förväntas ta över driften av de fem Pelican Self Storage-anläggningarna den 1 juli 2018 och kommer samtidigt påbörja omprofileringen av fastigheterna. Befintliga Pelican Self Storage-kunders förrådsavtal kommer inte att påverkas. De fem förrådsanläggningar som Shurgard förvärvat av Pelican Self Storage finns i Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Åkersberga.

– Sverige har alltid varit en stark och stabil marknad för Shurgard. Vi är glada över att kunna förstärka vår närvaro och täckning i landet. Det ger oss möjlighet att erbjuda bekväma, tillgängliga och kostnadseffektiva magasineringslösningar till fler människor, säger Marc Oursin, vd för Shurgard Self-Storage.

Med 227 förrådsanläggningar i 7 länder (Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Sverige, Nederländerna och Storbritannien) förstärker Shurgard sin position som den största europeiska aktören inom self storage-branschen.

Med målsättningen att förstärka sin ställning som ledande i Europa inom magasinering har Shurgard under de senaste tre åren gjort flera viktiga förvärv och byggt nya anläggningar:

• Förvärv av fem anläggningar Tyskland 2015
  • Förvärv av 21 anläggningar Nederländerna 2015
  • Sex nybyggda anläggningar i Storbritannien (London) sedan 2015
  • Förvärv av en tredjepartsanläggning i Storbritannien (London) 2016
  • Förvärv av en anläggning i Frankrike (Paris) 2017
  • En nybyggd anläggning i Sverige (Stockholm) 2018
  • Två fastigheter under uppförande i Tyskland (Berlin)

Arno Creve, Account Executive Citigate Dewe Rogerson
E-mail: arno.creve@citigatedewerogerson.com
M: +32 (0)472 99 61 58

Om Shurgard