Åskväder slår ut elektronik - se till att skydda dina apparater

Åskväder slår ut elektronik - se till att skydda dina apparater Varje sommar drabbas Sverige av mellan 50 000 och 200 000 blixtnedslag. Följdeffekten: sönderslagna hemelektronikapparater. Så här års står apparater som slagits sönder av åskan för över hälften av de trasiga produkter som lämnas in i SIBAs varuhus. Ett normalår ökar antalet trasiga apparater med upp till 35 procent hos SIBAs serviceverkstäder i augusti. Men det går att skydda sina apparater från åskan. I år har vi varit relativt förskonade från åska, men än är inte faran över. I Sverige åskar det mest under juni-augusti. Och det är när semesterfirarna kommer hem från sin semester i augusti, som många upptäcker att videon eller digitalboxen slagits sönder av åskan. Trycket på serviceverkstäderna i augusti-september är därför stort. Även om verkstäderna är fullt bemannade under denna period, kan väntetiderna bli längre än normalt. - Varje år kan vi se en klar koppling mellan åska och antalet inlämnade reparationer säger Magnus Ekberg, servicechef på hemelektronikkedjan SIBA. Om det åskar kan inflödet av trasiga apparater öka med upp till 35 procent mot normalt. Folk blir lika förvånade varje år att det hänt just dem. Våra serviceverkstäder arbetar hårt under augusti och september för att reparera kundernas apparater så fort som möjligt, säger Magnus Ekberg. Utsatta produkter Det brukar framförallt röra sig om TV-apparater, video/dvd, trådlösa telefoner och modem som slås ut av åskan. Men i år har en ny produkt seglat upp bland listan på de utsatta apparaterna: Digitalboxen. Att produkterna inte skyddats mot ett åsknedslag kan bli dyrt för den enskilde eftersom produktgarantier inte täcker åskskador. Därför får man själv få stå för reparationskostnaderna om inte en allriskförsäkring tecknats vid köpet. Alternativt kanske man väljer att köpa en ny produkt istället för att reparera den som gått sönder. - Av erfarenhet vet vi att det lämnas in betydligt fler trasiga produkter till varuhusen under åskintensiva perioder. Vi vet också att försäljningen av dessa produkter ökar under sommarmånaderna, även om åskan inte alltid är den enskilda anledningen till försäljningsökningen, säger Fabian Bengtsson, VD på SIBA. Var förberedd För att undvika besvär med reparationer och onödiga kostnader bör du alltså vara förberedd och skydda dina apparater mot åskan. Servicechef Magnus Ekberg bjuder på sina bästa råd: - Dra ut sladden vid risk för åska eller när du åker på semester. Såväl telefonsladd som antennsladd och strömsladdar. Ett blixtnedslag flera kilometer bort kan leda till överspänningar i ledningarna, som kan slå ut dina apparater. - Inga åskskydd eller åskledare ger 100%-igt skydd. Vid ett direktnedslag hjälper vare sig åskskydd eller åskledare. - Teckna en åskförsäkring redan när du köper din apparat. Den vanliga produktgarantin gäller inte för åska och du riskerar att få stå för hela reparationskostnaden själv. För mer information, kontakta: Johanna Eurén, informationsansvarig SIBA: 0704 500 113 Svenskägda SIBA är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 51 varuhus i Sverige, Norge och Danmark. Koncernen omsatte 3,6 miljarder under verksamhetsåret 2002 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/20/20040820BIT20340/wkr0001.pdf