Digitala klappar under granen i år - Mp3 spelare blir årets julklapp

Svag dollarkurs och hushållens goda köplust gör att handeln har stora förväntningar inför julhandeln. På SIBA, en av Nordens ledande hemelektronikkedjor, tror man på rekordförsäljning i jul. Enligt en undersökning bland SIBAs kunder blir MP3-spelaren årets julklapp.

En undersökning gjord på www.siba.se visar att 28 procent av de 3500 personer som svarade på enkäten önskar sig en MP3-spelare i julklapp. Hack i häl kommer 3G-mobiltelefonen, som 22 procent tror blir årets julklapp. 18 procent sätter en Platt TV högst på önskelistan. - Efterfrågan på MP3-spelare har rusat i höjden i år, säger Nora Ay, inköpsansvarig för Tillbehör på SIBA. Hittills är det främst unga som har hakat på Mp3-trenden, men nu ser vi att efterfrågan kryper upp i åldrarna. Försäljningen av MP3-spelare har mer än fördubblats mellan det första kvartalet 2004 och det tredje. Vi räknar med full rusning efter MP3-spelare i våra varuhus i jul. - Intresset kring 3G-mobiler är hetare än någonsin, berättar Fabian Bengtsson, VD SIBA AB. Bland annat lockar videosamtal, låga samtalskostnader och kontantkort. Platt TV har ökat rejält det senaste halvåret och att bli en riktig familjeklapp i år, tror. Bara i år har priserna på platta TV gått ner med 30-40 procent och fler har råd att köpa en. En del vill ha riktigt stora till vardagsrummet, men många köper en andra TV för köket eller sovrummet. De små tar liten plats och många tycker att de är snygga. Hittills i år har elektronikhandeln ökat med nio procent och förväntningarna på julhandeln är höga. - Vi räknar med en mycket stark decemberförsäljning i år, säger Fabian Bengtsson. Priserna på hemelektronik har sjunkit dramatiskt och det finns många nya, intressanta produkter till konsumentvänliga priser i hyllorna. Jag tror på en rekordförsäljning i jul. Vad blir årets julklapp?* Andel (procent) MP3-spelare 28 3G-mobiltelefon 22 Platt TV 18 Digitalkamera 13 Inspelningsbar DVD 12 Hemmabiopaket 3 Trådlöst nätverk 3 Multimediabox 1 * 3500 besökare på www.siba.se tillfrågades om vad de tror blir Årets Julklapp Fakta om MP3-spelare En MP3-spelare kan användas för att spara ner och spela upp musik med det digitala ljudformatet Mp3. Många MP3-spelare erbjuder även en fickradio, ett fickminne, en liten datalagringsenhet och musikspelare i ett. MP3-spelarna kan delas in i två grupper, Flash- och hårddiskbaserade. MP3-spelare med flashminne har minneskapacitet mellan 128 MB och 1 GB. Efterfrågan av större minne i spelarna har ökat under 2004 och hårddiskbaserade spelare har haft en markant ökning i både efterfrågan och försäljning de senaste månaderna. En hårddiskbaserad MP3-spelare har en minneskapacitet på upp till 60 GB, vilket motsvarar cirka 16 000 låtar (128 kbps). Pris: MP3-spelare kostar mellan 600-5.000 kronor Förtydligande: Mbps = Megabits per sekund Gbps = Gigabits per sekund Kbps = Kilobits per sekund