Försenad vår gynnar hemelektronikbranschen – Stor efterfrågeboom på platta TV på SIBA

Den långa vintern har fått folk att handla hemelektronik. Särskilt är det platta TV som gäller. Enligt CE-Konsumentelektronikbranschen har försäljningen av platta TV mer än tredubblats under årets första kvartal jämfört med året innan.

- Det är främst försäljningen av platta TV som har skjutit i höjden under årets första månader, säger Fabian Bengtsson VD SIBA AB. Bakom försäljningsökningen ligger utan tvivel att platt TV är hett. Dessutom är 2006 det största sportåret på länge med OS, fotbolls-VM och friidrotts-EM. Många vill se de stora sportevenemangen på en stor, fräck och platt TV. – Vi hade högt tryck i varuhuset innan OS. Det var flera kunder som kom in dagarna innan och köpte en platt TV för att se på sportsändningarna, säger Daniel Sorting Butikschef SIBA Backaplan i Göteborg. – Vi förväntar oss ännu större rusning efter platta TV inför fotbolls-VM än OS, säger Johan Randquist, Butikschef på SIBA Kungsgatan i Stockholm. Hösten 2005 gick försäljningen av platta TV om glas-TV. I mars 2006 sålde SIBA nästan 40 procent fler platta TV-apparater än glas-TV. Och ökningen fortsätter. Skiftet till att alla TV-apparater som säljs är platta påskyndas självklart av efterfrågan, men framöver även av att flera tillverkare av bildrör lägger ned sin produktion. – Många av våra stora TV-leverantörer har meddelat att de ska sluta tillverka bildrör. Men än så länge finns efterfrågan bland våra kunder, säger Fabian Bengtsson. Försäljningen av Glas-TV går fortfarande bra, speciellt nu under våren då många köper TV-apparater till sitt fritidshus, husvagn eller båt. Men det kan bli brist framöver.