Hemelektronik populärt i julhandeln - SIBA spår försäljningsrekord i mellandagarna

Med två dagar kvar till julafton pågår årets julhandel fortfarande för fullt. Hemelektronikkedjan SIBA har slagit försäljningsrekord och företaget spår även en stark mellandagsrea. Största ökningstalen i jul står platt TV för - produkten som även väntas bli dragplåstret i mellandagarna.

Hemelektronik kommer att hamna under många granar i år. Hemelektronikkedjan SIBA uppvisar försäljningsrekord i julhandeln och allt pekar på fortsatt god försäljning december ut. – Av erfarenhet vet vi att en bra försäljning före jul oftast följs av en bra mellandagsrea, säger Fabian Bengtsson, VD SIBA. Bakom försäljningsframgångarna ligger det stora intresset för bland annat spelkonsoler, MP3-spelare och mobiltelefoner. Men de största ökningarna uppvisar platt TV. Priserna på den platta TVn har nu nått nivåer där många väljer en platt TV istället för bildrörs-TVn. – I oktober gick antalet sålda platta TV om bildrörs-TV. På SIBA är i dag 70 procent av alla sålda TV-apparater platta, säger Fabian Bengtsson. Och fler platta TV lär det säljas innan året är slut. Traditionellt har mellandagarna varit den tid på året då det säljs flest TV-apparater och det är inget undantag i år. TV-leverantörer har varnat för att det kan bli brist på platta TV på grund av den stora efterfrågan. Bristen, i kombination med den stigande dollarkursen, kan leda till att årets kraftiga prissänkningar stannar av och att priserna stabiliseras efter mellandagarna. – Vi förutspådde en kraftig ökning av platt TV tidigt i år, vilket gjort att vi har köpt in tillräckligt med platta TV. Så på SIBA blir det inte någon brist på platta TV i mellandagarna, säger Fabian Bengtsson. De populäraste produkterna på SIBA i december: 1. Platt TV 2. Spelkonsol 3. Bärbar dator 4. MP3-spelare 5. Mobiltelefon