Hemelektronik populärt i mellandagsrean - SIBA redovisar försäljningsrekord

I årets mellandagsrea är hemelektronik populärt. SIBA, som hittills har slagit nytt försäljningsrekord i julhandeln, märker en stark start på mellandagsrean. Redan på juldagen lockades tusentals med kunder till varuhusen.

På juldagen gick startskottet för SIBAs enskilt största realisation. Massvis av kunder strömmade till varuhusen för att köpa hemelektronik till mellandagspriser. – Mellandagsrean är den största och viktigaste försäljningshändelsen på hela året säger Fabian Bengtsson, VD på SIBA. Att det har varit mycket fokus på produkterna i vår bransch i år märks i mellandagsrean. Vi räknar med att slå försäljningsrekord i december. Allt fler väljer att vänta till mellandagarna med att göra sina inköp. Folk har överseende med trängsel och köer när de kan spara tusenlappar. – Av erfarenhet vet vi att en bra försäljning under veckorna före jul oftast följs av en bra försäljning under mellandagarna, säger Fabian Bengtsson. På SIBA Avenyn i Göteborg har försäljningen i december hittills ökat med 27 procent jämfört med samma period förra året. Anders Stenborg, Butikschef SIBA Avenyn, berättar vilka produkter som sålt bäst i början av mellandagsrean. – Vi säljer allt ur vårt sortiment, men det våra kunder efterfrågar mest är platta TV, digitalkameror, MP3-spelare och självklart mobiler och spel, berättar Anders Stenborg. I SIBAs två varuhus i Malmö berättar man också om storsäljarna i årets mellandagsrea. – Det är platt TV som är dragplåstret i mellandagsrean. Mest intressant är de stora modellerna 32, 37 och 42 tum, säger Tomas Löwenborg, Butikschef SIBA Mobilia. – Våra kunder köper även andra lite dyrare produkter som bärbara datorer, hemmabiosystem och inspelningsbara DVD, säger Marcus Rasmusson, Butikschef SIBA Svågertorp. De dyrare inköpen sparar folk gärna till mellandagarna, då de vet att produkterna sänks i pris.