Kraftig försäljningsökning av digitala boxar

Kraftig försäljningsökning av digitala boxar - På SIBA har efterfrågan ökat med 73 % Intresset för digitalboxar är större än någonsin. Många lockas av avgiftsfria TV-kanaler som inte kräver abonnemang. Och medvetenheten om att det analoga TV-nätet släcks 2008 har brett ut sig. På hemelektronikföretaget SIBA redovisar man en försäljningsökning av digitalboxar på över 73 procent det senaste kvartalet. Den ökade försäljningen av digitala boxar förklaras bland annat av att TV3 och ZTV började sända i det digitala marknätet och blev därmed avgiftsfria för dem som har en digitalbox. På SIBA har man sålt slut på digitalboxar i flera omgångar och varuhusen tar ständigt in nya för att möta efterfrågan. - Vi har tagit in nya boxar och efterfrågan är fortfarande hög, säger Daniel Sorting, Butikschef på SIBA Backplan i Göteborg. Det senaste kvartalet har antalet sålda boxar ökat med 73 procent. Och i juli ökar vi med 300 procent jämfört med juli förra året. Ökningen beror bland annat på de nya avgiftsfria kanalerna som tillkommit, men det är även många som vill utöka sitt kanalutbud med ytterligare kanaler. När det analoga TV-nätet släcks och ersätts av det digitala i februari 2008, krävs tillgång till en digital mottagare för att kunna se på TV. - Många av våra kunder är medvetna om nedsläckningen av det analoga nätet och frågar hur de kan förbereda sig, berättar Sorting. Nu kan TV-tittare få tillgång till fler kanaler samtidigt som de förbereder sig inför nedsläckningen av det analoga marknätet. Hushåll som i dag endast har tillgång till SVT1, SVT2 och TV4 kan se fler kanaler utan att betala något extra utöver inköpet av en digitalbox. - För att få tillgång till de avgiftsfria kanalerna, så kallade fria kanalerna, behövs endast en digital mottagare. De nya kanalerna får tittarna in genom att göra en enkel kanalsökning, förklarar Sorting. Och för de som är intresserade av fler kanaler i TV-rutan, kan abonnemangskort köpas med standard- samt tillvalsutbud, tillägger han. Digitalboxen är enkel att installera och det är många som väljer att ta med sig den till sommarstugan, husvagnen eller båten för att ha ett större kanalutbud under semestern. Förutom att öka kanalutbudet kan en digitalbox förhöja tv-upplevelsen på en vanlig TV. Både bild- och ljudkvaliteten förbättras avsevärt. - Bilden på en vanlig TV blir väsentligt bättre när den sänds via en digitalbox. Och alla som har en widescreen-TV får tillgång till äkta bredbild, då de flesta filmer i dag produceras i 16:9-formatet. Ljudet blir också mycket klarare, avslutar Sorting. Fakta: I våras började TV3, ZTV och TV8 att sända okodat via det digitala marknätet, och tillhör därmed de fria kanalerna som inte kräver abonnemang. Även Barnkanalen, SVT24, SVT 1 och SVT 2 tillhör de kostnadsfria kanalerna. För mer information, kontakta: Sylvia Ragnarsson, Informationsansvarig SIBA: 0704 500 226 Svenskägda SIBA är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 51 varuhus i Sverige, Norge och Danmark. Koncernen omsatte 3,6 miljarder under verksamhetsåret 2002/2003. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/21/20040721BIT20240/wkr0001.pdf Pressmeddelande