Rusning efter hemelektronik i jul - efter jul kan det vara slut på prisraset

På SIBA, en av Nordens ledande hemelektronikkedjor, tror man på rekordförsäljning i jul. Låga priser och stort intresse för Platt TV kommer att driva på försäljningen. Enligt en undersökning bland SIBAs kunder blir Platt TV årets julklapp.

I dag utser HUI årets julklapp för 2005. Men konsumenterna har redan talat: i en undersökning på www.siba.se svarade 80 procent av besökarna att man skulle handla en hemelektronikprodukt till julklapp i år. Allra bäst kommer det uppenbarligen att gå för de platta TV-apparaterna. Hela 29 procent av de som svarade på undersökningen tror att årets julklapp blir Platt TV. Bara i november steg försäljningen av platta TV på SIBA med 375 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har SIBA mer än tredubblat sin försäljning av platta TV, och man säljer nu betydligt fler platta än traditionella bildrörs-TV. Bakom de stora ökningarna ligger både ett rekordstort intresse och lägre priser. Priset på platta TV har sjunkit dramatiskt det senaste året. På bara ett år har priset på en 32 tums LCD TV halverats. Men efter årsskiftet kan det vara slut på prisraset. Kronans låga kurs mot dollarn gör att det blir dyrare att importera hemelektronik. - Takten på prisraset kan stanna av efter jul. Lägre priser blir det nog först framåt våren, säger Fabian Bengtsson, VD på SIBA.. Andra storsäljare i jul blir enligt undersökningen på www.siba.se spelkonsoler, mobiltelefoner, MP3-spelare och inspelningsbara DVD-spelare. - Det har lanserats många nya produkter som har blivit publiksuccéer, bland annat mobiltelefoner med MP3-spelare, DVD-spelare med hårddisk och snart kommer nya spelkonsolen Xbox 360, säger Fabian Bengtsson. Det kommer att medverka till att hemelektronikbranschen blir en av de branscher som går bäst inom detaljhandeln i jul. Vad blir årets julklapp?* Andel (procent) Platt TV (LCD, Plasma) 29 Spelkonsol 18 Mobiltelefon (med MP3-spelare, radio, kamera) 15 MP3-spelare 10 Inspelningsbar DVD 8 Datorspel 6 Digitalkamera 6 Portabel DVD med TV-skärm 4 Bärbar dator 3 Elektrisk tandborste 2 Espressobryggare 1 * 1700 besökare på www.siba.se tillfrågades om vad de tror blir Årets Julklapp