SIBA bygger världens första digitala hem i butiksmiljö – öppnar nytt varuhus på Kungsgatan i Stockholm

Det digitala hemmet är framtiden inom hemelektronik. Datorn flyttar in i våra vardagsrum och alla hemmets apparater kommunicerar trådlöst med varandra. Nu gör SIBA verklighet av framtidsvisionerna och bygger upp ett komplett digitalt hem – en tvårummare med kök – i sitt nya varuhus på Kungsgatan i Stockholm.

Det pratas mycket om det digitala hemmet. Teknikjättar som Intel, Microsoft och Philips satsar hårt på digitala produkter som kombinerar datorn, stereon och DVD-spelaren och kommunicerar trådlöst med hemmets övriga teknikprodukter. Problemet för hemelektronikjättarna har inte varit att få fram tekniken. Den finns redan. Däremot har det varit svårare att visa på användningsområden och kundnytta. Det försöker nu SIBA råda bot på genom att bygga upp ett fullskaligt digitalt hem – ett av de första i världen som byggts i en butiksmiljö – i sitt nya varuhus på Kungsgatan i Stockholm. - Vi visar inga prototyper eller möjliga framtida lösningar, utan produkter som redan nu finns ute i handeln. Vi vill kunna inspirera våra kunder och visa vad man kan göra med den nya tekniken, säger Tomas Skoglund, inköpsansvarig på SIBA. I det nya varuhuset visas bland annat vardagsrums-datorer, mediaspelare, trådlösa nätverk, digitala fotoramar och trådlöst bredband. SIBA Kungsgatan öppnar tisdagen den 12 april kl. 9.00. För mer information eller pressvisning, kontakta Johanna Eurén, informationsansvarig, 0704-500 113.