Svalare väder ger högtryck i handeln – SIBA ökar med 27%

Den sista veckan har sommarvädret svikit semesterfirarna. Stora moln och risk för regn i hela landet. Men det gynnar handeln. På SIBA har försäljningen den senaste veckan ökat med 27 procent.

I år visas det tydligt hur vädret påverkar försäljningen. I början och mitten på juli sken solen på många ställen i Sverige, då var det lugnare i SIBAs varuhus. Men så fort vädret svalnade, blev det högtryck på försäljningen. På SIBA är det konstant mycket besökare i varuhusen och försäljningen har ökat med 27 procent, jämfört med veckan innan då vädret var varmt och soligt. - Många vill shoppa när vädret sviker, säger Kaj Lautiainen, butikschef på SIBA Järnbrott utanför Göteborg. Kunderna försöker ta tillvara på solen när den väl är framme, men när den går i moln så de kommer hit istället. - Det är fullt med folk i varuhuset varje dag, säger Christoffer Olsson på SIBA Barkarby utanför Stockholm. Att det är mulet nu när julilönen kommit ger nog ytterligare en skjuts på försäljningen. Som väntat finns platta TV-apparater på många kunders inköpslista. - Vi har sålt alla typer av platta TV-apparater i sommar. Vi har tagit in TV-apparater i flera omgångar. Så fort de kommer in säljs de slut, säger Kaj Lautiainen. Det här är sommarens populäraste produkter på SIBA i sommar. 1. TV-apparater (LCD, Plasma, bildrör) 2. Telefoner (mobil-/trådlösa telefoner) 3. Köksprodukter (kaffebryggare, vattenkokare, espressobryggare etc.) 4. Hygienprodukter (rakapparater, hårtorkare etc.) 5. Spel och konsoler 6. Trådlöst nätverk 7. Digitalkameror 8. MP3-spelare 9. Digitala videokameror 10. Dammsugare