Delårsrapport januari-juni 2024

Industriell försäljning fortsatt motor i SIBS tillväxt

Andra kvartalets resultatutveckling bygger vidare på den grund som etablerades i början av året och vi levererade ett starkt resultat även för andra kvartalet. Vårt fokus på industriell försäljning och effektiv produktion har fortsatt att vara central, och vi är stolta över att se resultat som speglar en stark verksamhet.

Det andra kvartalet präglas av en fortsatt hög omsättning och marginaler som ligger kvar på liknande nivåer som under Q1. Våra internationella affärer fortsätter att leverera positivt, vilket är den enskilt viktigaste anledningen till vårt resultat. Den svenska marknaden utgör en fortsatt utmaning och vi har precis som under förra kvartalet valt att fokusera på att slutföra och leverera projekt snarare än att starta nya.

I Saudiarabien är vi i slutskedet av vårt första projekt om cirka 2 200 bostäder, som har mottagits mycket väl. Samtidigt har vi påbörjat produktionen av ett andra projekt om ytterligare 1 300 bostäder i NEOM. Landet har ett enormt behov av högkvalitativa och energieffektiva bostäder, och möjligheterna för våra ledande produkter är mycket stora.”

Erik Thomaeus, CEO, SIBS AB

Januari-juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 3 458,3 (992,7) MSEK.
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 704,6 (12,5) MSEK.
  • Rörelseresultat före värdeförändringar för perioden var 568,9 (-49,2) MSEK.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till 499,9 (-288,8) MSEK.
  • Specifik energianvändning för byggnader som varit i drift minst ett år: 38 kWh/kvm i genomsnitt.

Väsentliga händelser under första kvartalet

• SIBS AB emitterade i juni 2024, ytterligare seniora icke säkerställda obligationer om ca 100 MSEK, under det befintliga ramverket om 800 MSEK. Efter emissionen är totalt 598 958 270 SEK emitterat under ramverket. Priset på de Nya Obligationerna fastställdes till 100 procent av nominellt belopp och kommer att noteras på företagsobligationslistan vid Nasdaq Stockholm. Bolagets strategi att återbetala utestående obligationer vid förfall med eget genererat kassaflöde som tidigare kommunicerats står fast.

Kommande finansiell rapport

Delårsrapport januari-september 2024 publiceras den 29 november 2024.

Denna information är sådan som SIBS AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner för offentliggörande klockan 15.00 CET den 30 augusti 2024.

SIBS AB är en internationell och innovativ byggkoncern grundad 2016. SIBS har hela den integrerade värdekedjan för fastighetsutveckling inom koncernen – från projektering i eget byggsystem och industriell produktion i egen fabrik, till långsiktig förvaltning av färdiga bostadshus. Med hjälp av digitalisering och teknik sätter vi en ny standard i byggbranschen. SIBS obligation är noterad på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.sibs.se.