Framtidens handelshus byggs i Sickla Köpkvarter

Report this content

Efter succéstarten utvecklar nu LjungbergGruppen Sickla Köpkvarter ytterligare. Fler än en miljon besökare har hittat till Sickla Galleria sedan invigningen i september och nu byggs framtidens handelshus. Idén med Sickla Köpkvarter kan, tack vare kundernas gillande, genomföras fullt ut. Sickla Köpkvarter blir då en av de största handelsplatserna i Sverige.

Den nya östra delen av Sickla Köpkvarter, ska bli regionens starkaste destination för mat, fritid, hemelektronik, gör-det-själv-varor samt en och annan exotisk krydda. Handelshuset kommer att knytas ihop med resten av Sickla Köpkvarter och helheten blir en av Sveriges största och mest intressanta handelsplatser. I det 17 500 kvadratmeter stora handelshuset blir inköpen extra bekväma. Utformningen är unik och butikerna är sammansatta för att göra även stora inköp lätta. Att handla mat, delikatesser och vin kan för första gången genomföras i ett och samma svep. – Sickla Köpkvarter har blivit en så stor framgång som vi hoppats på, säger LjungbergGruppens vd Anders Nylander. Vår idé att kombinera det bästa hos cityhandel, köpcentrum, stormarknad och stadsdel har visat sig väldigt uppskattad av Sickla Köpkvarters besökare. Handelshuset blir lättillgängligt för alla, oavsett färdmedel. Bilister, cyklister såväl som de som åker kollektivt. Bilen parkeras i dagsljus i det unika ”parkeringsrummet” och cykeln i cykelställ utanför ingångarna. Sickla ligger i staden och har staden runt omkring. Det kommer att märkas. – Det blir en modern och vågad byggnad med enbart framsidor, säger Peter Johansson som är marknadschef på LjungbergGruppen. Hittills har vi tecknat kontrakt med Willys, Siba, ONOFF, Systembolaget och Erlandssons Brygga som är Sveriges största företag för båttillbehör. Fakta Sickla Köpkvarter - Nya Sickla Köpkvarter och Sickla Galleria invigdes i september 2005. - Sedan invigningen har Sickla Galleria haft 1,4 miljoner besökare. - Under 2005 har Sickla Köpkvarter haft 6 miljoner besökare. - Nya handelshuset kommer att invigas våren 2007. - Ytan i nya handelshuset är 17 500 kvm, vilket gör Sickla Köpkvarter till en av de största handelsplatserna i Sverige. - Sickla Köpkvarters totala butiksyta 2007 blir 60 000 kvm. - Hittills har LjungbergGruppen tecknat kontrakt i nya handelshuset med Willys, Siba, ONOFF, Systembolaget och Erlandssons Brygga (Sveriges största företag för båttillbehör). - Försäljningsvolym i Sickla Köpkvarter under 2007 uppskattas till cirka 2,2 miljarder kronor. - Förväntat antal besökare i Sickla Köpkvarter under 2007 uppskattas till cirka 10 miljoner.