Åklagaren lägger ner förundersökning mot före detta lokalanställd i Zimbabwe

I dag tog Sida emot beslut från åklagaren på riksenheten mot korruption att förundersökningen mot en före detta lokalanställd regional handläggare vid den svenska ambassaden i Zimbabwe läggs ner. Enligt åklagaren anses inte det misstänkta brottet tillräckligt allvarligt för att en utlämning av personen ska bli aktuell. Sida lämnade över anmälan den 19 februari.

– Vi hade hoppats att åklagaren hade kunnat driva ärendet längre och att Sida hade fått tillbaka medlen. Beslut om nedläggning ställer oss i en svår situation eftersom en rättslig process i Zimbabwe inte är möjlig i dagsläget. Sida kommer nu åter att se över om det finns andra åtgärder att vidta för att få tillbaka pengarna, säger Jan Bjerninger, avdelningschef på Sida.

Personen var anställd på svenska ambassaden i Harare som regional handläggare för vattenprojekt mellan mars 2002 och juni 2007. Sidas egna interna utredningar och revisioner pekar på att personen, i strid med gällande avtal mellan Sida och samarbetsorganisationer, lyckats få omkring 800 000 kronor överförda till egna konton. Dessutom har handläggaren brustit i hantering av allmänna handlingar och Sida har indikationer att denne vid ett tillfälle fått en samarbetsorganisation att använda en konsultfirma som troligen är knuten till handläggaren själv.

– Sida har blivit utsatt för en typ av bedrägligt agerande som är svårt att helt skydda sig mot. Men denna erfarenhet har hjälpt oss att utveckla ännu bättre interna kontrollrutiner, säger Jan Bjerninger.

Handläggaren slutade på ambassaden sommaren 2007 på grund av arbetsbrist. Ärendet övertogs då av en handläggare i Stockholm som fattade misstankar om oegentligheter. Detta var startpunkten för Sidas interna utredning och påföljande fördjupade revisioner.

Ladda ner Sidas beslut om anmälan och åklagarens beslut på www.sida.se

För mer information kontakta Sidas presstjänst: 08-698 55 55.