Inbjudan till prisutdelning 1/9: Innovationer för rent vatten presenteras

En potatissort som kan växa i mark med hög salthalt, drönare som kan ge realtidsinformation om grödor och en sol-aktiverad vattenrenare inspirerad av näckrosor. Det är några av de nya lösningar på problemen med vattenbrist som presenteras på måndag under Världsvattenveckan i Stockholm. Då belönas de 17 bästa innovatörerna för sina idéer.

Bristen på vatten är en av de största utvecklingsutmaningarna detta århundrade. Mellan åren 2000 och 2050 förväntas världens befolkning växa från nästan sju miljarder till över nio miljarder. Under samma period beräknas den globala efterfrågan på vatten öka med 55 procent.

Över 70 procent av allt färskvatten i världen används inom jordbruket och bristen på vatten hotar den globala livsmedelsförsörjningen. Sida har tillsammans med det amerikanska biståndsorganet USAID och den nederländska regeringen satsat 25 miljoner dollar på ett program som ska hitta och finansiera tekniska innovationer som innebär en effektivare användning av vatten. Så kan man också öka livsmedelsproduktionen i utvecklingsländer och tillväxtekonomier. Innovationen ska kunna skalas upp och nå många människor som lever i fattigdom, och entreprenörerna kan få hjälp med att anpassa sin produkt till marknaden och hitta ytterligare medel för att utöka verksamheten. 520 ansökningar kom in till den första utlysningen.

På måndag presenteras de första 17 innovativa lösningarna som får stöd från fonden Securing Water for Food. Genom fonden tävlar entreprenörer, företag och organisationer om finansiering och stöd för innovativa lösningar på problematiken kring bristen på vatten och för att främja en effektiv användning av vatten i jordbruket.

Pristagarna kommer också att finnas tillgängliga på Sida under helgen 30–31 augusti för intervjuer.

När: Måndag 1 september
Tid: 12.45–13.45
Var: Stockholm International Conference Center, Mässvägen 1, Älvsjö, Rum K22/23

Här är några exempel på innovationer som får stöd:

FutureWater (Mocambique): En lättanvänd drönare som ger jordbrukare realtidsinformation om jord och grödor. Uppgifter från drönaren kan förbättra jordbrukarnas användning av begränsade resurser, maximera avkastningen och samtidigt minska onödigt slöseri med resurser.

MetaMeta (Pakistan): En salttolerant potatis som inte är genmodifierad och som kräver mycket lite sötvatten för odling. Användning av denna potatissort bidrar till en bättre användning av mark som har hög salthalt och kan minska trycket på färskvattenresurser.

Puralytics (Mexiko): En återanvändbar, kemikaliefri, sol-aktiverad vattenreningsprodukt som flyter på vattnet. Används för att döda virus och bakterier i vatten som används för jordbruk. Vattnet kan också fungera som dricksvatten för lantarbetare och deras familjer.

Reel Garde (Sydafrika): En effektiv biologiskt nedbrytbar frömatta som omsluter organiska gödselmedel och frön på rätt djup och avstånd från varandra, vilket kan ge en besparing på 80 procent av vattenförbrukningen.

Läs mer på www.securingwaterforfood.org

Pressackreditering till World Water Week: https://b-com.mci-group.com/Registration/DynamicRegistration/DynamicRegistrationPage.aspx?EventCode=140904WWW&SiteCode=MEDIA

För mer information, kontakta Sidas presstjänst på press@sida.se eller 08-698 55 55