Muhammad Yunus talar om socialt företagande

Mikrolånens förgrundsfigur, nobelpristagaren Muhammad Yunus, kommer till Sverige för att prata om sin nya bok Socialt företagande. På ett frukostseminarium på Sida kommer han berätta om sitt arbete för att skapa en värld utan fattigdom och socialt företagande som en möjlighet att bidra till att leva upp till FN:s milleniemål.

Yunus, nobelpristagare 2006 och grundare till Grameen Bank, är en person som har väckt debatt de senaste åren, både i hemlandet Bangladesh och internationellt. Nu kommer han till Sverige för att lansera sin nya bok, Socialt företagande (Building Social Business) och talar på seminariet om de lärdomar han dragit av sitt arbete kring socialt företagande och entreprenörskap för att stärka enskilda individer och förändra samhällen världen över.

Sida trappar idag upp samarbetet med den privata sektorn och sociala entreprenörer för att bidra till utveckling och komma tillrätta med sociala problem och klimat- och miljöproblematik.

Seminariet arrangeras av Editions BookHouse, Sida och Forum för socialt entreprenörskap.

När: Fredag 17 juni
Tid: 08.00-09.30
Var: Oasen, Sida, Valhallavägen 199

För mer information och anmälan, kontakta Sidas presstjänst på 08-698 55 55 eller press@sida.se.