Pressinbjudan: Möt Sida i Almedalen

Har vi en helt uppdaterad bild av omvärlden? Hur kan Sverige bidra till en demokratisk utveckling i Myanmar och Afghanistan? Och hur kan biståndet samverka med det privata näringslivet för en hållbar utveckling? Det är några av de viktiga frågor som Sida lyfter under Almedalsveckan.

Sida kommer att finnas på plats i Almedalen på Sverige i Världen-torget som är en mötesplats för intressanta seminarier och arrangemang som handlar om bistånd och andra närligande frågor.

En av huvudgästerna är den burmesiske aktivisten för mänskliga rättigheter Moe Thway som medverkar i ”Myanmar – på väg mot fred och demokrati?”. Några andra intressanta gäster är frilansjournalisten Martin Schibbye, Niklas Gustavsson, VP Corporate Sustainability & Public Affairs på Volvo Group och Hanna Hallin, H&M:s Social Sustainability Coordinator.

Från Sida medverkar bland andra vår generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka, demokratiexpert Per Nordlund, jämställdhetsexpert Carolina Wennerholm och chefsekonom Annika Sundén.

Var: Sverige i Världen-torget, Donnersgatan 6

När: Söndag 29 juni till torsdag 3 juli

Sidas seminarier äger rum inom ramen för Säkerhetspolitiskt sommartorg och Sverige i Världen – en mötesplats som Sida även är huvudarrangör för. Sverige i Världen pågår under fem dagar och ett 40-tal organisationer medverkar med lika många programpunkter om Sveriges roll för rättvis och hållbar global utveckling.

För mer information om arrangemang och program, se www.sverigeivarlden.se och www.sommartorg.se

Några av våra intressanta programpunkter:

Sverige i Världen-torget, Donnersgatan 6:

Söndag 29 juni kl. 16.00- 17.00

• Blir det mer demokrati av bistånd? Ger bistånd för ökad demokrati resultat – eller är framstegen bara svåra att visa? Per Nordlund, Sida, Mårten Löfberg, Palmecentret och Annica Sohlström, Forum Syd

Tisdag 1 juli kl. 10.00–10.45

• Svarta hål i en global nyhetsrapportering? Varför är det svårt att förmedla en nyanserad bild av världen? Medverkar gör frilansjournalisterna Martin Schibbye och Carolina Jemsby, SVT:s utrikeskorrespondent Erika Bjerström och Beatrice Kindembe, Afrosvenskarnas Riksförbund.

Onsdag 2 juli kl. 09.00-09.45

• Vem ska ge oss världsbilden 2.0? Många har en förlegad bild av länder i fattigdom. Vem bär ansvaret för att förändra den - skolan, civila samhället eller Sida? Diskussion med Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör Sida, Morgan Olofsson, kommunikationschef Svenska Röda Korset, Ingrid Thörnqvist, utrikeschef SVT, och Anna Johnsson Harrie, läromedelsforskare Linköpings Universitet

Onsdag 2 juli kl. 12.00–12.45

• Företag i utvecklingsländer: hur stort ansvar ska de ta? Heidi Avellan på Sydsvenskan leder en diskussion med Charlotte Petri Gornitzka, Sidas generaldirektör, Niklas Gustavsson, VP Corporate Sustainability & Public Affairs Volvo Group och Hanna Hallin, Social Sustainability Coordinator, H&M.

Torsdag 3 juli kl. 15.00–15.45

• Män, pojkar och sexuellt våld – en biståndsfråga? Vill Sverige ta en global ledarroll för att lyfta pojkar och mäns dubbla roller som förövare och utsatta, och därigenom motarbeta sexuellt våld mot kvinnor, män, pojkar och flickor? Carolina Wennerholm, Sida, riksdagsledamöterna Carina Olsson (S) och Christian Holm (M), och Laxman Belbase från Rädda Barnen i Nepal diskuterar.

Säkerhetspolitiskt sommartorg, Antons, Hamnplan 3D:

Måndag 30 juni kl. 15.30–16.15

• Säkerhet i klimatförändringarnas spår - Hur skapar vi en politik för att hantera klimatförändringarnas konsekvenser? Medverkar gör bland andra Sidas Karin Olofsson, Cecilia Nyström, MSB och Malin Mobjörk, FOI. Arrangör: FOI, Sida och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Tisdag 1 juli kl. 09.00-09.45

• Myanmar – på väg mot fred och demokrati? Vad händer i Myanmar och vilken roll kan svenska aktörer spela? Samtal med Moe Thway, burmesisk MR-aktivist, Michaela Friberg-Storey, Folke Bernadotteakademin, Christoffer Burnett-Cargill, Svenska Freds- och skiljedomsföreningen och Ewa Werner-Dahlinchef för avdelningen för Asien, Nordafrika och Humanitärt bistånd på Sida. Moderator: Jesper Bengtsson

Tisdag 1 juli kl. 14.00–14.45

• Oheliga allianser och traditionella värderingar. Diskussion med Sida och Kvinna till Kvinna om vilka konsekvenser samverkande religiösa och politiska krafter i Teheran, Moskva och Vatikanen får för kvinnors fri- och rättigheter. Sidas generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka, Lena Ag, Kvinna till Kvinna och Gunilla Hallonsten, Svenska Kyrkan medverkar.

Onsdag 2 juli kl. 12.30–13.15

*  Afghanistan väljer väg – ett samtal om ödesåret 2014. I år väljer Afghanistan ny president och de utländska trupperna reser hem. Vart är landet på väg? Vilken roll kan Sverige spela för stabilitet och säkerhet? Medverkar gör Ewa Werner-Dahlin, chef för avdelningen för Asien, Nordafrika och Humanitärt bistånd på Sida, Anna-Karin Johansson, Svenska Afghanistankommittén, Johan Tejpar, Folke Bernadotteakademin/EUPOL, EU:s polisträningsinsats i Afghanistan. Folke Bernadotteakademin och Sida arrangerar. Moderator: Marika Griehsel´

För mer information, kontakta Sidas pressjour, telefon 08-698 55 55 eller press@sida.se

Taggar: