Pressinbjudan: Ruschen efter jordbruksmark – utvecklingsmöjlighet eller kolonialistisk ”land-grabbing”?

Klimatförändring och matkris är två fenomen som ökat värdet på jordbruksmark. De senaste åren har vi sett företag och utländska regeringar genomföra storskaliga markförvärv i utvecklingsländerna, främst i Afrika. Siani, Swedish International Agricultural Network Initiative, håller på onsdag 10 november i samarbete med Sida ett seminarium om ”land-grabbing” och stora markförvärv, och dess betydelse för jordbruksutvecklingen.

Träffa Lorenzo Cotula, från International Institute for Environment and Development, författare flera nya rapporter om ”land-grabbing” och jordbruksinvesteringar.  Han är en internationell expert på trender, drivkrafter och effekter kring de storskaliga landförvärven, en fråga som är högaktuell bland annat genom den nya kontroversiella Världsbankenrapporten “Rising Global Interest in Farmland: Can it yield sustainable and equitable benefits?” (http://www.donorplatform.org/content/view/457/2687/) Cotula finns tillgänglig för intervjuer under onsdagen.

På plats i Stockholm på tisdag den 9 november finns också en annan framstående expert på markrättigheter kopplat till skogsbruk och utsläppsrätter. Frågan om handel med utsläppsrätter och en minskning av skogsavverkningen och fokus på försiktiga jordbruksmetoder (REDD++) kommer att diskuteras på klimatkonferensen i Cancún i slutet av november. Andy White från Rights and resources initiative och har bland annat expertis inom området skogsrättigheter, internationell handel och skogsindustri. White har en dagsaktuell lägesanalys inför klimatförhandlingarna, och kan lyfta fram ursprungsfolkens och civilsamhällets perspektiv – grupper som kan få svårt att göra sina röster hörda i Cancún.

Medverkar gör också bland annat Lasse Krantz, Sidas expert på markrättigheter.

När: 10 november
Tid: 09:30-15:00
Var: Hörsalen, Sida, Valhallavägen 199, Stockholm

Mer om seminariet på Sianis hemsida:

För bokning av intervjuer, kontakta Sidas pressekreterare Tove Silveira Wennergren, på telefon 08-698 56 26 eller press @ sida.se.