Pressinbjudan till seminarium 4/12: Innovation allt viktigare för utveckling

Innovation är högprioriterat i svenskt bistånd. För att utrota den extrema fattigdomen till 2030 krävs nya lösningar, nya arbetssätt och nya partnerskap. En av de organisationer som arbetar aktivt med innovationer som en bärande del i verksamheten är FN:s barnfond UNICEF. Men även svenska företag ligger i framkant inom modern teknik och innovativa metoder. Välkommen på en spännande förmiddag om nya metoder, tekniska och sociala innovationer i det globala utvecklingssamarbetet.

Många aktörer inom offentlig verksamhet, näringsliv och civilsamhälle söker efter nya lösningar på gamla problem och finner dem ofta när de samarbetar med varandra. Nästa år går Sida in med över 130 miljoner kronor i stöd bara till olika innovationsfonder världen över. UNICEF, med starkt stöd från Sida och Sverige, är en av de aktörer som arbetar aktivt med ny teknik, nydanande metoder och interaktiv informationsspridning för att stärka barns rättigheter och tackla utvecklingsutmaningar och humanitära kriser.

Under seminariet kommer bland annat representanter från Sida, UNICEFs globala innovationsenhet och näringslivet att ge perspektiv på hur innovativa tekniska lösningar och nya arbetssätt kan leda till förbättrade levnadsvillkor genom att fler barn och utsatta grupper får sina rättigheter och behov tillgodosedda. Exempel på såväl tekniska och sociala innovationer som innovativa samarbetsformer kommer att lyftas fram.

Till exempel berättar designprisade Refugee housing unit om en ny typ av boende för människor som fått fly eller förlorat sina hem i katastrofer och UNICEF berättar om hur kommunikationslösningen U-report används för att nå ut till unga i kampen mot ebola i Liberia via sms.

Medverkar gör bland annat: Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör Sida; Per Westberg, vice generalsekreterare UNICEF Sverige; Tanya Accone, Senior Advisor on Innovation, UNICEF Innovation Centre New York; Kidus Fisaha Asfaw, UNICEF Innovation Lab Uganda; och Johan Karlsson, från företaget Refugee housing unit.

När: Torsdag 4 december
Tid: 8.30-12.00
Var: Hörsalen, Sida, Valhallavägen 199, Stockholm

För frågor och intervjuer, kontakta Sidas presstjänst på 08-698 55 55, press@sida.se eller Christina Kerpner, pressansvarig UNICEF Sverige: 0703-70 74 45, christina.kerpner@unicef.se