Pressinbjudan till seminarium under World Water Week, 5 september: Vattenresurser i Östafrika - Källa till konflikt eller samarbete?

Vatten är en gemensam resurs som sträcker sig över nationella gränser. I Östafrika – en region som präglats av konflikter och spänningar – har vattnet blivit något som fört grannländerna kring Viktoriasjön närmare varandra.

Genom Sidas stöd till uppbyggnad av en gemensam organisation för Viktoriasjön har Kenya, Rwanda, Tanzania, Uganda och Burundi successivt arbetat sig fram till ett rättvist och hållbart utnyttjande av sjöns resurser. Med Östersjösamarbetet som inspiration handlar projektet om mer än naturresurser och miljö – det handlar även om att lyfta befolkningen ut fattigdom och skapa ekonomisk utveckling.

På World Water Week i Stockholm, där Sida är medarrangör, håller företrädare för Lake Victoria Basin Commission och Sida ett seminarium om det mödosamma men framgångsrika arbetet med att skapa förutsättningar för minskade konflikter och utveckling i regionen kring Viktoriasjön.

När: 5 september
Tid: 9.00 - 12.30
Var: Stockholmsmässan i Älvsjö, rum K23

Bland de många intressanta föreläsarna och inbjudna finns Tom Okurut, verkställande sekreterare för Lake Victoria Basin Commission of East African Community, Kenya, och Emmanuel Olet, programansvarig på Nile Equatorial Lakes Subsidiary Action Program, Uganda, och andra företrädare från Tanzania, Rwanda och Kenya.

För intervjuer, kontakta Sidas presstjänst på 08-698 55 55 eller press @ sida.se.

Mer information om seminariet hittar du här: http://www.worldwaterweek.org/sa/node.asp?node=750&sa_content_url=%2Fplugins%2FEventFinder%2Fevent%2Easp&id=3&event=243)

Pressregistrering för World Water Week: