Sidas nya generaldirektör tillträder i dag

I dag börjar Anders Nordström, 47, sitt jobb som generaldirektör på Sida.
– Jag är mycket stolt över att ha fått uppdraget och förtroendet från regeringen och ser fram emot att leda Sidas kompetenta och erfarna personal i arbetet för global utveckling, säger Anders Nordström.

De senaste 4,5 åren har Anders Nordström arbetat som biträdande generaldirektör för Världshälsoorganisationen, WHO, i Genève. Han är är utbildad på Karolinska institutet och har arbetat som läkare, för Röda korset i Iran och Kambodja och som chef för Sidas hälsoenhet.

Anders Nordström kommer att leda arbetet med att utveckla Sida som organisation i en tid när det internationella utvecklingssamarbetet förändras. Det svenska utvecklingssamarbetet ska fokuseras till färre länder och tydligare prioriterade områden. Även internationellt förändras utvecklingssamarbetet i och med den så kallade Parisdeklarationen som syftar till att nå bättre resultat i biståndet. Sammantaget kommer detta att innebära nya arbetssätt för Sida och en organisationsförändring där en större närvaro i de svenska samarbetsländerna är en viktig del.

– Det finns en stark förändrings- och utvecklingsvilja inom Sida, som jag vill förvalta väl. Sida ska vara en attraktiv och effektiv partner. Vi ska fortsätta att utveckla våra relationer med samarbetsländerna, andra biståndsgivare och andra aktörer. De innefattar organisationer, företag och politiker i såväl Sverige som i våra samarbetsländer och på den internationella arenan. För att åstadkomma det krävs att vi på Sida är flexibla och samarbetsvilliga, fokuserar på resultat och säkerställer kvalitet i alla led.

Inom ramen för den svenska politiken för global utveckling, PGU, har Sida en roll som förvaltningsmyndighet för biståndet, där myndigheten bidrar till att genomföra regeringens politik.

– Det svenska utvecklingssamarbetets huvuduppgift är att minska fattigdomen i världen. Vi ska göra det genom att satsa på åtgärder som skapar en snabbare utveckling än vad som annars skulle ha varit fallet – en global utveckling som gynnar alla. Då gäller det att biståndet är välriktat, vältajmat och välordnat. Då uppfyller vi också vårt ansvar gentemot de svenska skattebetalarna.

Anders Nordström vill också förstärka Sida i rollen som dialogpartner.

– Från mitt WHO-perspektiv har jag sett att förtroendet för Sverige är mycket stort. Det kan vi utnyttja bättre. Sverige måste ta för sig mer vid borden i Bryssel, Washington och Genève, men även i samarbetet mellan parter i våra samarbetsländer. Min ambition är att Sida ska bidra till detta arbete genom att bättre koppla samman hur vi agerar genom EU, inom FN-systemet och i Världsbanken med vad vi ser och genomför på marken i exempelvis Uganda, Kambodja och Bolivia.

För att hitta mer information om Anders Nordström, nedladdningsbara bilder med mera, se Sidas hemsida: www.sida.se

För mer information kontakta Sidas presstjänst, tel: 08-698 55 55.