Sidastödd hälsofond investerar i nytt verktyg för TBC-diagnos

Ett snabbt och billigt sätt att diagnosticera tuberkulos skulle kunna rädda många liv, framför allt i utvecklingsländer. Nu finansierar Sida genom Global Health Investment Fund utvecklingen av ett nytt verktyg för att diagnosticera en rad olika infektionssjukdomar på ett enkelt sätt och till rimlig kostnad.

Den internationella hälsofonden Global Health Investment Fund (GHIF), som får stöd från Sida, kommer tillsammans med Epistem Holdings Plc att finansiera utvecklingen av det nya verktyget för att diagnosticera tuberkulos och andra infektionssjukdomar. Produkten kommer att testas i fält i utvecklingsländer. Sammanlagt handlar det om en investering på 8 miljoner dollar.

Produkten, som kallas Genedrive, är en enhet som ger möjlighet att diagnostisera en rad olika infektionssjukdomar. De första testerna ska koncentreras på tuberkulos. Med verktyget ska man identifiera förekomst av sjukdomen och upptäcka resistens noggrant, snabbt och till en rimlig kostnad.

I dag rapporteras årligen tio miljoner fall av tuberkulos och omkring en miljon människor dör i sjukdomen. Omkring en tredjedel av de insjuknade har inte fått någon diagnos, och många av de diagnosticerade fallen har inte kontrollerats för läkemedelsresistens.

Det finns ett stort behov av förbättrade diagnosverktyg utformade för miljöer med begränsade ekonomiska resurser. Idag kräver infektionssjukdomar som tuberkulos avancerade diagnosmetoder för att identifiera förekomst av sjukdomen och ordinera rätt behandling. Nuvarande tekniker är arbetsintensiva, tidskrävande och kräver transport av biologiska prover till centrala laboratorier för testning.

– Vi ser att detta verktyg har en potential att förbättra livet för dem som löper störst risk att drabbas av sjukdomar som tuberkulos. Tuberkulos är den näst största dödsorsaken i infektionssjukdomar efter hiv och aids och 95 procent av dödsfallen sker i låg-och medelinkomstländer, säger Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör på Sida.

Den nya enheten ska erbjuda en snabb diagnos av sjukdomar som tuberkulos direkt på vårdcentraler eller sjukhus. Detta kan få stor betydelse för folkhälsan i utvecklingsländer.

Genedrive-enheten genomgår just nu de sista stegen av kliniska tester och godkännande.

Fonden Global Health Investment Fund har skapats av JPMorgan Chase & Company i samarbete med Bill and Melinda Gates Foundation, med stöd från bland annat Sida. Fonden ska finansiera nya och förbättrade läkemedel och produkter för att bekämpa globala hälsoutmaningar såsom malaria, tuberkulos, hiv och aids, och mödra- och barnadödlighet i låginkomstländer. Bland de privata investerarna i fonden finns bland annat läkemedelsföretag som Glaxo SmithKline och Merck, samt investerare som finans- och försäkringskoncernen Storebrand.

Läs pressmeddelandet från GHIF här

Läs mer om fonden här

För mer information, kontakta Sidas presstjänst på press@sida.se eller 08-698 55 55

Citat