Starkt ungt engagemang i utvecklingsfrågor – men deltagandet i organisationer minskar

Andelen unga som är aktiva medlemmar i organisationer som arbetar med internationella utvecklingsfrågor minskar snabbt. Och de aktiva medlemmarna blir allt äldre. Det visar en Sida-rapport som presenteras idag vid en stor internationell workshop i Härnösand.

Engagemanget bland unga är emellertid stort i internationella frågor, som kampen mot fattigdom och orättvisor. Sida rapporten visar också att hela 90 procent av de aktiva unga medlemmarna i åldrarna 20–30 år kan tänka sig förtroendeposter och är intresserade av ledarroller inom sina organisationer.

– Det är mycket betydelsefullt att unga människor deltar aktivt inom organisationerna. De är oerhört viktiga i samhällsutvecklingen. Men de svenska biståndsorganisationerna tappar unga medlemmar och det är en oroande trend. Det kan på sikt försvaga både organisationerna och det svenska biståndet, säger Karin Olofsson, projektledare på Sida Civil Society Center.

2005 kanaliserade Sida 13,8 miljarder kronor till utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd i olika samarbetsländer. Av detta stöd gick hela 2,8 miljarder kronor genom svenska enskilda organisationer.

Sida-rapporten Future Leadership in Swedish Civil Society lanseras idag på Sida Civil Society Center i Härnösand. Ett 50-tal representanter från organisationer runt om i världen samlas för att identifiera metoder och strategier för att hantera generationsskiftet.

Andelen unga som är medlemmar i en enskild organisation har minskat med tio procent sedan början av 1990-talet och allt färre unga har förtroendeuppdrag inom organisationerna.

– Men detta ska inte tolkas som ett tecken på bristande engagemang eller ointresse. Engagemanget söker sig bara andra vägar. Därför är det viktigt att vi nu tillsammans med organisationerna ser över vad som kan göras, säger Karin Olofsson.

Enligt rapporten finns det flera förklaringar till att ungas aktiva deltagande i organisationer minskar. Bland annat framgår det att de äldre medlemmarna ofta är pessimistiska till unga vuxnas möjligheter att bidra, och påfallande ofta tror de inte att unga vill ha förtroendeuppdrag. Detta kan skapa osynliga och helt onödiga hinder för unga medlemmars engagemang inom organisationerna.

Och organisationerna har under senare år blivit allt mer professionella, kraven och ansvaret har ökat. Det har minskat utrymmet för spontan verksamhet och amatörism och gjort förtroendeuppdragen mer tidskrävande.

I Sida-rapporten framför unga intervjuade flera förslag på strategier för att göra förtroendeuppdragen mer attraktiva, exempelvis erfarenhetsutbyte. Det framgår samtidigt att det finns behov av att utveckla organisationernas resultatredovisning.

– Sida-studien visar att unga medlemmar vill bidra, få snabb feedback och känna att de gör något meningsfullt och konkret. Tydligare resultat kan locka nya medlemmar, öka engagemanget och ytterligare förbättra kvaliteten på biståndet, säger Karin Olofsson.

Kontakta Sidas presstjänst för mer information: 08-698 55 55.
Rapporten kan laddas ner på www.sida.se/futureleadership