Svenska kommuner får klartecken för 37 nya internationella samarbeten

Bättre attityd och service till unga funktionshindrade i Vitryssland, sopsortering och biogasutveckling i Kenya och få in utbildning för hållbar utveckling i undervisningen i Vietnam. 37 ansökningar har nu har beviljats stöd inom det kommunala partnerskapsprogrammet, som finansieras av Sida och hanteras av Internationellt Centrum för Lokal Demokrati (ICLD).

En rad svenska kommuner får nu stöd för att stärka lokal demokrati i 20 av Sidas samarbetsländer. De flesta projektansökningarna i denna omgång rörde Sydafrika, Tanzania och Kenya och handlade i huvudsak om lokal styrning och lokal ekonomisk utveckling. Andra populära områden är sociala frågor och utbildning. Även samarbeten i Moldavien och Vietnam attraherade flera ansökningar.

-          Att kommuner ska ge sina medborgare service, skydd och omsorg är en självklarhet för oss. I många av våra samarbetsländer är just den lokala demokratin mycket eftersatt och de boende har varken tillräckligt med inflytande eller får sina grundbehov tillgodosedda. Ett stärkt lokalt självstyre är en pusselbit för att minska fattigdomen, säger Carl-Fredrik Birkoff, chef för Sidas enhet för Globala Program.

Kommunala partnerskapsprogram vänder sig till svenska kommuner och landsting som vill dela med sig av kunskap och erfarenheter för att stödja den lokala demokratin i något av Sidas samarbetsländer. Programmet hanteras av Internationellt Centrum för Lokal Demokrati (ICLD). Målsättningen är att stödja lokal demokrati i samarbetsländer genom att bygga på erfarenhet och expertis inom svenska kommuner och landsting, samt på aktuell forskning.

-          Det var mycket hög kvalitet på alla ansökningar. Många projekt handlar om att utveckla ungdomars delaktighet i samhället och i de demokratiska processerna, en viktig fråga för både svenska kommuner och kommuner i samarbetsländerna. Partnerskapen ger nya perspektiv och ofta finner man att de som har sämre resurser har hittat andra lösningar på gemensamma problem. Det gör att båda parter utvecklas, säger Maria Åberg, generalsekreterare på ICLD.

Följande kommuner, regionförbund och landsting har beviljats ett eller flera projekt: Tyresö, Robertsfors, Malmö stad, Kiruna, Landstinget Kronoberg, Regionförbundet Södra Småland, Gnosjö, Borlänge, Karlskrona, Botkyrka, Umeå, Halmstad, Forshaga, Karlstad, Regionförbundet Östsam, Ulricehamn, Vara, Vetlanda, Åmål, Strängnäs, Växjö och Katrineholm.

Här hittar du information om de olika projekten

För mer information, besök också ICLD.se

För mer information kontakta Sidas presstjänst på press@sida.se eller 08-698 5555.