Svenskt mångmiljonstöd till historiska reformer i Bolivia

Bolivias regering har beslutat att genomföra en omfattande reform av de statliga institutionerna. Reformen ska öka effektiviteten, öppenheten och motverka diskriminering. Sida har beslutat stödja denna historiska satsning med upp till 40 miljoner kronor över fem år.

– Den här reformen kommer att få enorm betydelse för Bolivia. Den inriktas mot ett av landets största utvecklingshinder. Om satsningen blir framgångsrik kommer den att bidra kraftigt till landets ekonomiska och politiska utveckling, säger Sara Martínez Bergström, Sidas tillförordnade chef i Bolivia.

Bolivias byråkrati rankas av interamerikanska utvecklingsbanken som en av en av Latinamerikas mest dysfunktionella.

– De statliga institutionerna har under lång tid präglats av ineffektivitet, korruption, nepotism och passivitet, något som drabbat medborgarna och avskräckt potentiella utländska investerare, säger Sara Martínez Bergström.

Denna satsning kommer att ledas av Ministerio de la Presidencia, samordningsministeriet, och fokuserar på sju reformområden:
1) Transparens i administrationen. Detta ska bland annat ske genom banbrytande satsningar, där medborgarna ska få tillgång till dokument och interaktiva tjänster via Internet, och utvidgad publicering av lagar och förordningar;
2) Jämlik och ickediskriminerande rekrytering till statliga tjänster kopplat till utbildningsinsatser för att förbereda personer i marginaliserade befolkningsgrupper för statlig tjänst;
3) Förbättring av offentlig service till medborgarna genom förenklade byråkratiska rutiner;
4) Förändring av reglerna för offentliga företag. Stora delar av den offentliga sektorn lades under 1990-talet ut på privata entreprenörer. I flera fall har detta lett till missnöje med tjänsternas kvalitet och utsträckning. Nu kommer staten att återigen agera inom vissa kärnverksamheter – som telefoni, energi och transporter. Lagar och regler för statliga företag ses därför över;
5) Administrativ rättvisa. Det förvaltningsrättsliga systemet ska ses över, och systemen för registrering av egendom och personer ska förenklas och effektiviseras;
6) Stärka regeringens kapacitet för analys och utredning genom skapandet av enheter för dessa ändamål på departement och statliga myndigheter;
7) Främja nya konstitutionens genomförande. Den grundlag som antogs i januari kommer att kräva legala och institutionella reformer för att kunna tillämpas, och stödet kan gå till förstudier och lagförslag för detta syfte.

Bolivia är det fattigaste landet i Latinamerika med stora ekonomiska och sociala klyftor som har en tydlig koppling till diskriminering, inte minst med etniska förtecken. Det är också ett av de mest ojämlika länderna i världen när det gäller fördelningen av resurser.

Den geografiska koncentrationen av det svenska utvecklingssamarbetet innebär att Bolivia är det enda latinamerikanska land i vilket Sverige planeras bedriva långsiktigt utvecklingssamarbete. Sveriges regering har nyligen antagit en samarbetsstrategi för Bolivia enligt vilken Sida under de kommande fem åren kommer att fokusera på följande sektorer: miljö/klimat, demokratisk samhällsstyrning och mänskliga rättigheter.

För mer information kontakta Sidas presstjänst på 08-698 55 55 eller press@sida.se