Tanzania satsar på grön el och effektiv energianvändning med Sidastöd

Nu går Sida in med ett mångmiljonstöd till den nystartade myndigheten Rural Energy Agency i Tanzania. På kort tid ska ytterligare 80 000 människor på landsbygden få tillgång till el och än fler få förbättrade levnadsvillkor genom effektivare energianvändning, vilket ökar fattiga människors möjligheter att förbättra sina egna liv.

- Det svenska stödet uppgår till drygt 200 miljoner kronor och ska också bidra till ökade satsningar på förnyelsebar el och energieffektivisering, säger Samer Al Fayadh, utsänd programhandläggare för energifrågor på ambassaden i Tanzania.

Elektrifieringen av landsbygden i Afrika söder om Sahara utvecklas, men behoven är enorma. Utvecklingen på landsbygden i Tanzania har halkat efter och tillgången till elektricitet är en kritisk nyckelfråga för att komma framåt. Ökad tillgång till el väntas få positiva effekter inom flera samhällsområden i landet:

• Näringslivet. Företag kan expandera, småföretag med nya nischer starta, nya företag etablera sig, sysselsättning kan skapas;
  • Hälsosystemet. Kvaliteten i vården kan förbättras, exempelvis genom att man kan använda kylskåp för att hålla vaccin och mediciner kylda och med bra belysning kan man ge vård dygnet runt;
  • Skolsystemet. Skolor kan hålla öppet längre för till exempel kvällskurser och satsa på informationsteknologi och förbättrade kommunikationsmöjligheter.

Elektricitet ger också möjlighet till bra belysning som förlänger dagen för aktiviteter i hem, skola, sjukstugor, affärer och gatubelysning ökar säkerheten. De nya anslutningarna på landsbygden får elektricitet från Tanzanias stamnät som produceras genom vattenkraft och naturgas. Genom den nya myndigheten och det svenska stödet kommer också befolkningen som bor långt från det nationella elnätet att nås, och användningen av förnyelsebara energikällor som solenergi och mindre vattenkraftverk öka. Ved och träkol för matlagning kommer på kort sikt inte ersättas med elektricitet. Här stöder Rural Energy Agency effektivisering av den mer traditionella energianvändningen – genom bland annat främjande av mer energieffektiva vedspisar. Detta förväntas också minska avskogningen som är ett stort problem i Tanzania.

- Det här är samtidigt en mycket viktig jämställdhetsfråga. Idag är det främst kvinnor och barn som hämtar ved och vatten, vilket tar mycket tid och ofta är ett slitsamt arbete. Ökad eltillgång kan underlätta livet och frigöra tid för studier och produktiv verksamhet för dessa människor, exempelvis då vatten framöver i större utsträckning kan hämtas hem genom elektriska pumpar, säger Samer Al Fayadh.

Sidas stöd för åren 2010 till 2014 är 203 miljoner kronor. Sida beräknar att man kommer att öka landsbygdsbefolkningens tillgång till elektricitet från 2,5 till omkring 3,6 procent redan 2012 – vilket innebär att över en kvarts miljon människor har denna service.

- Sida har stött Tanzanias eget arbete med att reformera energisektorn och skapa en ny myndighet. Parallellt har vi gett stöd till elektrifieringsprojekt på landsbygden. Nu när vi stöder Rural Energy Agency blir det nationella ägarskapet större, säger Samer Al Fayadh.

För mer information om stödet eller en intervju med Samer Al Fayadh, kontakta Sidas presstjänst på press @ sida.se eller 08-698 55 55

Taggar: