Ung entreprenörsanda från Botswana på turné i Sverige

Som en del i entreprenörskapsprojektet YoungDrive Academy kommer en delegation med unga entreprenörer från Botswana i åldern 15-20 år på besök till Sverige för att ta del av svensk entreprenörskapskultur och tävla i UngDrive-mästerskapen.

Under tio dagar kommer elva unga botswanska entreprenörer resa runt i Sverige och inspireras av svenska entreprenörer, uppleva svensk kultur och nätverka med svenska unga entreprenörer. Förutom inspirationsföreläsningar, kulturupplevelser och nätverksmöjligheter kommer ungdomarna under slutet av resan delta i UngDrive-mästerskapen, en intensiv entreprenörskapstävling där de delas in i lag med svenska UngDrive-deltagare och under hård tidspress får lösa fem riktiga företagscase. Mästerskapen erbjuder en unik chans för unga entreprenörer att knyta kontakter mellan två kontinenter och skapa affärsmöjligheter för framtiden.

Vad är UngDrive ?
UngDrive är en inspirationsutbildning i företagande och entreprenörskap som startades och drivs av unga entreprenörer. Ungdomar i åldern 15-20 får chansen att starta, driva och tjäna pengar på ett eget företag under sommaren - allt för att utveckla sin egen förmåga och drivkraft. Idag finns UngDrive i ca 15 städer runt om i landet och sysselsätter i år cirka 300 ungdomar under sommaren.

Varför Botswana?
Med finansieringsstöd från Sida kunde UngDrive-konceptet i sommar för första gången tas utanför Sverige och ända till Botswana. Som resultat av ett lyckat projekt valdes 11 av 50 deltagare ut för att delta på de svenska UngDrive-mästerskapen i Sverige. Läs mer om Sidas arbete i Botswana.

Delegationen från Botswana kommer till Sverige den 17 augusti och stannar till den 26 augusti. Under vistelsen besöker man Stockholm 17-20/8, Dalarna (Gagnef, Borlänge) 21-22/8, Södermanland (Eskilstuna) 23/8, och Jönköpings län (Gnosjö) 24-26/8. Läs mer

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på press@sida.se, 08-698 5555, eller projektledare Iliana Björling Lindeberg, UngDrive, 070-24 86 101, iliana@ungdrive.se