Uzbekiska journalister i exil får Sida-stöd

Idag inleds en Sida-stödd konferens i Stockholm som samlar exilmedier som verkar för press- och yttrandefrihet runt om i världen. Samtidigt fattar Sida beslut om att stödja Uzbekistan Press Freedom Group (UPFG) med 2,5 miljoner kronor, för insatser som ska främja demokrati, press- och yttrandefrihet i Uzbekistan. Medarbetare från UPFG är på plats i Stockholm för att delta i konferensen, som arrangeras av Fojo.

Uzbekistan Press Freedom Group arbetar i exil från Aachen i Tyskland och driver webbsidan www.uznews.net.  Journalistgruppen har också ett nätverk med reportrar inne i Uzbekistan som bidrar med självständig nyhetsrapportering om politiska, sociala och ekonomiska frågor.

UPFG:s sajt rankas som en femte största nyhetskällan om frågor som rör landet och har ökat sin läsekrets från omkring 4 000 år 2007 till över 40 000 i augusti i år.

– Medierna i Uzbekistan är hårt kontrollerade av regimen. Yttrandefriheten inskränks och lagstiftningen försvårar registrering av partier, organisationer och medier. Flera oppositionella uppges ha gripits eller tvångsomhändertagits med hänvisning till att de är i behov av psykiatrisk vård, säger Åsa Palmgren, som arbetar med demokratisatsningen på Sidas avdelning för samarbete med civilsamhället.

I organisationen Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex för 2009 hamnade Uzbekistan på plats 160 av 169.

Sida-stödet till de uzbekiska journalisterna ingår som en del av den stora satsning på demokrati och yttrandefrihet som regeringen beslutade om i april förra året. Sedan satsningen inleddes har drygt 100 miljoner kronor betalats ut till insatser som ska stärka aktörer – både individer, grupper och organisationer – som verkar för demokratisering och yttrandefrihet.

UPFG-representanterna och ett 50-tal andra exilmediejournalister från hela världen som kommer att vara i Stockholm den 21-23 oktober för att delta i konferensen ”Independent Media in Exile”. Representanter och experter från internationella organisationer som stöder exilmedier finns också på plats.

Läs mer om konferensen på Fojos hemsida http://www.fojo.se/1.33103. För intervjuer, kontakta Sidas presstjänst på 08-698 55 55 eller press @ sida.se